Jak se má samořiditelné auto zachovat, pokud je srážka nevyhnutelná? Názory se ve světě liší

26. listopadu  2018 v 12:27  
Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca - Foto:  Dllu,  licence CC BY-SA 4.0

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San FranciscaFoto:  Dllu, licence CC BY-SA 4.0

Kdyby samořiditelné auto umělo ovlivnit smrtelnou dopravní nehodu, Češi by spíš obětovali chodce před pasažérem a staršího člověka před mladším. Vyplynulo to z globálního experimentu skupiny vědců z amerického MIT, do kterého se zapojily miliony lidí z celkem 233 států, závislých území nebo teritorií. Podobně jako Češi odpovídali Slováci, úplně opačně pak Palestinci.

Agresivní jízda nebo nepozornost zabíjí. Upozorňovala na to před lety i kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Automobilky vsázejí na to, že samořiditelná auta chyby dělat nebudou. Co když se ale dostanou do situace, kdy smrt bude jediným možným řešením? 

Čtěte také: Praha zvažuje po vzoru dalších evropských měst zavedení městského mýta

„Autonomní auto jede po silnici a najednou mu do cesty na přechodu vstoupí muž, žena, kluk a pes. Auto je zabije, ale může se srážce vyhnout tím, že samo narazí do zábrany. To by ale znamenalo, že usmrtí pasažérku, kterou je žena-sportovkyně. Co má auto udělat? Zabít tři lidi a psa na přechodu, nebo ženu v autě?" ptá se v rozhovoru pro Radiožurnál Edmon Awad z Massachusettského technologického institutu. Vedl tým, který připravil třináct katastrofických scénářů a dostal na ně 40 milionů odpovědí z celého světa. 

„Lidi upřednostňují záchranu člověka před zvířetem, větší skupiny lidí před menší a mladších lidí před staršími," komentuje výsledky Edmond Awad. Nejčastěji by lidé zachraňovali dítě v kočárku, nejméně pak kočku. 

Vědci zjistili, že jinak se rozhodují lidé ze západu, z východu a ze států na jihu. Například z latinské ameriky a bývalých francouzských kolonií. Říká Edmond Awad a upozorňuje, že to může být pro programátory mozku samořiditelných aut nakonec velký technologický oříšek. Víc o studii vědců MIT, včetně toho, jak hlasovali Češi, se dozvíte v magazínu Experiment na Radiožurnálu

Autor:  Matěj Skalický
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D10, km 8, ve směru Praha, porouchané vozidlo, zdržení, neprůjezdná zpevněná krajnice (odstavný pruh), Od 21.02.2019 07:41 Do 21.02.2019 09:41, porouchané OA v OP, Vydal: ŘSD ČR - NDIC
  Srážky: sněžení, I/42 Husovický tunel - jih
  D1, mezi km 119 a 111, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, neprůjezdná zpevněná krajnice (odstavný pruh), Od 21.02.2019 07:45 Do 21.02.2019 09:45, , údržba povrchové kanalizace, zdroj: ŘSD

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas