Je složité projet devítikilometrovou uzavírku na dálnici D1?

14. květen 2013
02888714.jpeg

Už třetí den si řidiči díky modernizaci dálnice D1 zvykají na netradičně dlouhou uzavírku. Devět kilometrů mezi Velkou Bíteší a Lhotkou ve směru na Prahu se rozšiřuje a tak je doprava svedena do dvou zúžených pruhů. Také jsme tam vyrazili, abychom zjistili, jak to řidiči zvládají.

Zkusíme u Velké Bíteše vjet do uzavírky, která tady začíná. „Musíme se držet v jízdním pruhu, ve kterém jedeme. Dáme blinkr doleva a bezpečně se připojíme do jízdního pruhu – naprosto bez problémů a plynule,“ říká jihlavský policista Martin Dušek.

Museli jsme ovšem hned přidat, protože za námi jede kamión, který má na rozdíl od nás rychlost. Dostali jsme se na 80 km/h, jedeme v širším pruhu, je to naprosto pohodlné. Před námi jsou nějaké kamióny, které bychom teoreticky neměli dojet, kdyby jeli všichni osmdesátikilometrovou rychlostí tak, jak se má.

Čtěte také

„Přesně tak, pokud všichni pojedou stejně – 80km/h – neměly by se v tomto místě tvořit kolony a provoz by měl být plynulý. Otázkou je, jestli kamión skutečně jede osmdesátikilometrovou rychlostí. Vzhledem k jeho nákladu může jet i méně – je možné, že ho dojedeme a budeme ho moct i předjet,“ vysvětluje Martin Dušek.

Mám pocit, že se nám všichni vzdalují, když jedeme 80km/h. Nějaké SUV táhne na přívěsném vozíku ještě jedno auto – to je trošku riskantní, když jede v tom úzkém pruhu a předjíždí všechna ostatní auta. „V pořádku to rozhodně není, protože řidič, který řídí takovouto soupravu, musí podle silničního zákona dodržovat osmdesátikilometrovou rychlost. Pokud my jedeme osmdesátkou a ten člověk nás předjíždí, tak evidentně jede rychleji. Měl by se držet v pravém jízdním pruhu a dodržovat povolenou rychlost,“ varuje.

Průjezd bez problémů a zdržení minimální

V tomto okamžiku jede v levém, rychlém pruhu bílá fabia. Jede úplně vlevo po bílém vodorovném značení. „Je pravda, že jede na hraně bílého pruhu, ale záleží na schopnostech řidiče, protože když se podíváte doprava, má vedle středního dělicího pásu ještě dost místa. On není nucený jet vyloženě po bílé vodicí čáře na krajnici vlevo,“ podotýká Martin Dušek.

Projíždíme těsně vedle kamiónu, vjeli jsme do levého pruhu, vidíme přesně jeho kola, ale jestliže se držíme rovně, tak nemusíme mít obavy. „V tomto případě ne. Předjetí je naprosto bezpečné,“ říká.

Čtěte také

Jaký odstup si v uzavírce uchovávat od auta před sebou? „Pokud auto před námi mine nějaký pevný bod, my bychom ke stejnému bodu měli dojet v rozmezí dvou vteřin,“ upozorňuje.

Vypadá to, že jsme na konci uzavírky. Projeli jsme ji bez nejmenších problémů. Zpomalení na 80km/h a následné zdržení během devíti kilometrové uzavírky je několikaminutové a prakticky neznatelné. „Je potřeba, aby si řidiči uvědomili, že pokud nebudou dodržovat rychlost, může v části uzavírky dojít k dopravní nehodě. Potom bude to zdržení mnohem delší, než kdyby jeli v klidu osmdesátikilometrovou rychlostí a projeli tu uzavírku bezpečně,“ dodává Martin Dušek.

autor: evk
Spustit audio