Kauce pro distributory pohonných hmot by motoristé neměli nijak zaznamenat

23. říjen 2013 13:10

Kauce pro distributory pohonných hmot by neměla znamenat zdražení u čerpacích stanic. Kauci ve výši 20 miliónů musí distributoři složit do půlnoci 1. listopadu, jinak jejich koncese zanikne. V registru jich je nyní takřka dva tisíce, ale o prodloužení koncese zatím požádalo zhruba sto padesát z nich.

Smyslem kauce je snížit daňové úniky odhadované na dani z přidané hodnoty na šest až osm miliard korun ročně. „Kauce by měla zabránit řekněme bezbřehému množení se subjektů na trhu, které dělají, že jsou řádnými distributory a ve svém důsledku fungují pouze jako bílí koně v řetězcích za účelem neodvedení daně z přidané hodnoty státu,“ vysvětluje ředitel Generálního finančního ředitelství Jan Knížek a Jitka Danielová z Generálního ředitelství cel dál vysvětluje.

„On by vlastně musel celý svůj řetězec zadotovat a každého v řetězci zadotovat 20 milióny. A potom když dojde k nějakému problému na dani, tak to musí celé obměnit. Takže mu to přestane ekonomicky vycházet.“

Čtěte také

Předpokládá se, že ze zhruba dvou tisíc zaregistrovaných distributorů pohonných hmot jich zůstane od dvou do čtyř set v případě optimistických odhadů. Co nás zajímá je, na kolik se to dotkne obyčejných motoristů. U nás je na tři a půl tisíce veřejně přístupných čerpacích stanic, z toho přibližně 2 200 těch klasických s dalšími službami. Těch se ale kauce nedotknou.

„Čerpacích stanic se toto opatření v zásadě nedotýká. Opatření se dotýká těch, kteří je zavážejí pohonnými hmotami, takže distributoři pohonných hmot. A pouze v případě, že nějaká čerpací stanice, která se současně zabývá distribucí nebo obráceně – distribuce má čerpací stanici, tak potom se jí kauce týká,“ popisuje Jan Mikulec z České asociace petrolejářského průmyslu. Podle Ivana Indráčka ze Společenství čerpacích stanic se ale kauce dotknou motoristů nepřímo.

Čtěte také

„V důsledku to může znamenat, že čerpací stanice budou kupovat dráž a pak také logicky budou i prodávat dráž zákazníkům,“ říká Ivan Indráček. Nezávislý odborník Tomáš Mikšovský pak tvrdí, že pro motoristy tankujících u solidních a legálně podnikajících čerpacích stanic, se nic nezmění, včetně cen. „Pro motoristy, kteří tankovali u čerpacích stanic prověřených, které se neúčastnily obchodu s pohonnými hmotami, které byly ošizeny na dani, tak to myslím nebude vůbec žádný rozdíl. Myslím však, že budou mít problémy existencí některé čerpací stanice, které prodávaly prakticky výhradně tyto ošizené pohonné hmoty, a myslím si, že z jejich ceny asi z trhu zmizí.“

To se bude týkat pokoutních prodejů kdesi ve dvorech zemědělských a průmyslových areálů, a podobně, kde se ceny pohybovaly i o koruny níž než byla oficiální prodejní cena pohonných hmot z rafinérií, což už leccos naznačovalo.

autor: pgj
Spustit audio