Kdo je viníkem nehody v místě, kde se auta střídavě řadí do jednoho pruhu?

28. leden 2015 13:20

Až o polovinu kratší může být čas strávený v koloně před nehodou, pokud budou všichni řidiči používat pravidlo zipu. Střídavé řazení v místě, kde jeden ze dvou pruhů končí, ale nemají řidiči ještě stále zažité a občas tato neznalost končí i nehodou. Kdo je ale v takovém případě viník?

„Kdo se tam snaží dostat. To je pravidlo pravé ruky, když pojede někdo zleva, pouštět ho nemusím podle mě. To neumím říct, ale ten, kdo přijíždí zprava, tak by asi měl mít přednost.“

Podle řidičů by se tedy mělo kombinovat pravidlo zipu s pravidlem pravé ruky. Ale to je omyl. Jak upozorňuje likvidátor jedné z našich pojišťoven Libor Beran, při používání pravidla zipu vůbec nehraje roli, jestli končí pravý nebo levý pruh. „Je to jedno, pokud ten jeden pruh pokračuje přímo. Ale pozor na situaci, kdy by se dva pruhy sbíhaly do jednoho pomyslně prostředního. Pak platí pravidlo pravé ruky. To znamená, že ten, kdo jede zprava, má přednost.“

Čtěte také

Častěji jsou ale na cestě v jednom směru jen dva pruhy a tady podle dopravního policisty Lukáše Pavlíka platí jasné pravidlo. „Řidič, který opouští svůj jízdní pruh a přejíždí do druhého, nesmí ohrozit vozidlo jedoucí v tomto jízdním pruhu.“

Pouze možnost

Zároveň zákon říká, že při souběžné jízdě, kdy jeden pruh končí, má řidič v pokračujícím pruhu umožnit řidičům z končícího pruhu střídavé řazení. Pravidlo zipu je tedy podle instruktora autoškoly Jiřího Dovrtěla pouze možností a nikoli povinností, kterou si můžeme vynutit. „Ten najíždějící řidič má povinnost zodpovědnosti, takže nevynucovat si najíždění, necpat se mezi ostatní řidiče.“

Ti jedou většinou pomalu, protože kolony popojíždějících aut rychlou jízdu nedovolí. Takže pokud při použití pravidla zipu dojde k nehodě, odnesou to často jen plechy. A to většinou ani neřeší policie, ale pouze pojišťovny. Podle likvidátora Berana není vždycky jednoduché určitě jednoznačného viníka.

„Místo střetu nastává skoro vždycky v tom průběžném pruhu. Jakoby to nahrává tomu, že za to může ten, který tam vjížděl z ukončeného pruhu. Je na nás, abychom posoudili, jestli se náhodou ten, kdo jel v průběžném pruhu, nezachoval jinak a jestli k té situaci nějak nepřispěl tím, že zrychlil, nechal tam méně místa, než původně vypadalo.“

Čtěte také

Je proto dobré mít svědka nehody. Vinu pojišťovny mohou rozdělit mezi oba řidiče, kteří tak ale oba přijdou o bonus. „Pokud jsou to vozidla pojištěná u dvou pojišťoven, tak by měla nastat dohoda dvou likvidátorů, jestli je vina pouze na jedné straně, nebo na druhé, nebo je tam nějaký poměr,“ říká Libor Beran.

Při použití pravidla zipu ale k nehodám vůbec nemusí docházet, při malé rychlosti totiž stačí jen vzájemná ohleduplnost. Ideální je řadit se do jednoho pruhu střídavě až těsně před překážkou, protože díky tomu je jízda plynulejší.

autor: evk
Spustit audio