Kdo je viníkem při dopravní nehodě vozidla záchranné služby, vy nebo řidič sanitky?

30. září 2013 13:20

Jejich revírem jsou ulice, jejich tempo je vražedné. I tak by se dala charakterizovat práce policistů, hasičů i záchranářů, kteří jsou na cestě k nějakému případu. Jízda pod majákem má specifika. Řidič auta s rozblikanými modrými majáky má právo přednosti v jízdě a ostatní mu musí udělat místo. Může také porušovat předpisy, když ale dojde nehodě, má problém.

„Můžeme porušit předpisy, ale nesmíme omezit ani ohrozit okolní řidiče, takže vjíždíme do křižovatky, ale musíme být stejně bedliví a stejně opatrní jako jakýkoliv jiný řidič a bohužel to mnohdy dopadá jinak. Podle zákona o silničním provozu vycházíme my jako viníci,“ konstatuje inspektor provozu pražské záchranné služby Radek Strnad.

Čtěte také

Dokonce se najdou tací, kteří toho využívají. „Bohužel mnozí řidiči nám tam i naschvál strčí předek vozu, abychom je trefili. Oni si tímto způsobem pomohou k opravě svého vozu,“ upozorňuje Radek Strnad. Navíc nehody záchranářů nelze v případě drobné nehody vyřešit domluvou mezi řidiči.

„Všechny jízdy na zvukové i světelné výstražné signály jsou hodnocené správním řízením, tudíž nejsou hodnocené jako běžná dopravní nehoda, ale bohužel jako zvláštní. I tady jsou sazby vyšší a platíme také vyšší pokuty,“ říká.

Vinu můžete vzít na sebe

Stává se, že si je řidič vědom toho, že rozblikanou sanitku přehlédl a nedal jí přednost nebo udělal chybu, pak vezme vinu na sebe, což přísnějšímu trestu řidiči sanitky zabrání. V hlavním městě se ročně stane necelá stovka nehod sanitek, a to při více než 120 tisících ostrých výjezdech. „Lehké nehody kvalifikujeme jako utržená zrcátka, nebo že se vozidlo někam nevešlo a došlo k poškození blatníku nebo nárazníku. Nehody vážnějšího typu, ty jsou většího rozsahu nebo se zraněním,“ popisuje Radek Strnad. V Praze se poslední vážná nehoda s vážným zraněním stala před 12 lety.

Čtěte také

„Sanita v rychlosti, kdy se snažila předjet vůz, který nám uvolňoval cestu, dostala smyk, obrátila se a pozadu vlétla do nástupiště plné lidí. Jeden člověk, který čekal na autobus, byl otočený zády a nevšiml si, co se děje na vozovce, byl sanitou sražen a došlo tam skoro k fatálním následkům,“ říká Radek Strnad.

Naposledy pak u nás vážně havarovala sanitka v polovině září u Vrchotových Janovic na Benešovsku. A nehody sanitek nejsou nijak výjimečné. Často se přitom jedná o převozové sanitky, jejichž počínání při jízdě s majákem nikdo nesleduje. U rychlých záchranek je naopak alespoň v Praze monitorován přes GPS.

autor: pgj
Spustit audio