Kdo má auto upravené na spalování bioethanolu E85, ušetří několik korun na litr paliva

17. únor 2015 09:07

Jen loni se u nás vyrobilo přes 23 tisíc tun paliva E85. Vyplývá to ze zjištění datových žurnalistů Českého rozhlasu. Spotřeba tohoto takzvaného biolihu jako daňově zvýhodněného paliva mírně roste. Jeho cena je nyní o tři až čtyři koruny nižší než u Naturalu 95. Proto se najdou tací, kteří tankují půl nádrže benzínu a půl ethanolu.

„Když jsem jezdil na benzín, tak jsem projezdil zhruba pět tisíc. Při přechodu na tento kombinovaný provoz to vycházelo okolo tří tisíc, takže úspora byla značná,“ popisuje své zkušenosti Ondřej Grussman, který svoje starší auto nijak na spalování většího množství biolihu neupravoval.

„Palivo E85 je směs 15 procent benzínu a 85 procent bioethanolu,“ říká Tomáš Mikšovský z Petrolmedia a tady je právě ona úspora. „Je to dáno podílem biosložky, která není zatížená spotřební daní.“

Čtěte také

Velké množství nezdaněného biolihu v palivu dělá v současné době úsporu tři až čtyři koruny na litr. V poměru k benzínu a naftě není prodej paliva E85 nijak závratný, což nám potvrdil i pumpař na pražské Vinohradské třídě. „Řekněme sto litrů ethanolu denně, tisíc litrů benzínu, dva tisíce litrů nafty.“

Podle datového novináře Českého rozhlasu Petra Kočího její domácí produkce stále roste. „Od roku 2010 se produkce paliva E85 u nás zdesetinásobila. Loni se ho vyrobilo přes 23 tisíc tun.“ A Tomáš Mikšovský také ví, z čeho se toto palivo u nás vyrábí. „E85 se vyrábí z takzvaného bioethanolu, který se u nás vyrábí především z cukrové řepy.“

A k čemu tedy jsou ty lány polí, které v posledních letech zežlutily naši zemi? „Z řepky olejné u nás v Česku se vyrábí bionafta a to jsou ta žlutá pole na jaře, která všichni vidíme a cítíme,“ říká Tomáš Mikšovský. Ale zpátky k E85. Aut upravených na spalování E85 u nás jezdí řádově desítky tisíc. Nárůst spotřeby můžeme ale hledat i jinde.

Čtěte také

„Skupina řidičů to především u starších aut na čerpací stanici normálně míchá, ale auto není na takové palivo příslušně homologováno a tudíž ani nespaluje palivo správně a nevypouští předpokládané emise, které jsou u toho auta stanoveny v technickém průkazu,“ upozorňuje Mikšovský.

Ještě loni byl rozdíl benzínu a E85 v ceně okolo osmi korun za litr. A auto jezdící na E85 má o 10 až 15 procent vyšší spotřebu. Otázka je tedy, zda se to při současném rozdílu vyplatí. Neupravená auta by na ně neměla jezdit vůbec. Případná oprava se nám totiž může prodražit. Proč? Dozvíte se v našem dalším vysílání a na webu zelenavlna.cz.

autor: pgj
Spustit audio