Kdy máme v autě pohodlí a kdy už je to spíš hazard se životem?

8. srpen 2014 13:20

Letní teploty nás nutí k tomu, udělat si co největší pohodlí. Zvlášť v autech, která sluníčko dokáže rozehřát i na dvojnásobnou teplotu než je venku. Ovšem leckdy otázka v tomto případě stojí, zda pohodlí nebo zdraví.

Není výjimkou, že v létě vidíme řidiče, kteří řídí v sandálech. Ústřední automotoklub nedávno vyzkoušel, jak řidič v různých typech obuvi dokáže zabrzdit z 50kilometrové rychlosti. „V ideální sportovní obuvi to bylo zhruba 12 metrů a 40 centimetrů. Potom nám přibyl asi metr a dvacet centimetrů, když řídil bos a poslední varianta byly gumové sandály, které nemají zpevněnou patu, takže se v nich potí noha, kloužou a nedokážou se dobře zapřít. To dopadlo nejhůře ­– byl to další metr dvacet navíc,“ popisuje Igor Sirota.

Čtěte také

To znamená, že v sandálech nebo crocsech bez pevné paty řidič brzdil o tři metry dál – to je rozdíl jednoho přechodu pro chodce. Policie nás ale za nevhodnou obuv pokutovat nemůže. „Naše legislativa nezná řízení v nějaké dané obuvi. Řidič si může zvolit obuv, jak chce, akorát máme paragraf čtyři písmeno A, kde řeší obecně, že je řidič povinen zaujmout takové opatření, aby nezpůsobil nějaké mimovolní jednání jako je dopravní nehoda a tak dále,“ vysvětluje dopravní policista David Suchan.

Problémy nám ale pak může dělat pojišťovna. Lidé totiž jsou podle Igora Siroty schopni neuvěřitelných věcí. „Je zdokumentovaný případ – došlo k těžkému zranění dámy, která jela v přeskáčích a divila se, že je to za to nějak zvlášť kárána a popotahována,“ říká Igor Sirota.

Ale ono nejde jen o boty, pohodlí si děláme i jinak a podle šéfa Besipu Martina Faráře často zapomínáme na maličkosti. „Zajistit, aby spolujezdci byli připoutaní, aby se nestalo, že spící spolujezdec, například při prudkém přibrzdění, prolétl až do přední části nebo ještě hůře oknem ven. Za jízdy pijeme, potřebujeme zdroj tekutin a pro řidiče zvlášť platí, aby si nedával lahev s vodou pod nohy, aby nedošlo při brzdění k zakutálení vody pod pedál.“

Čtěte také

A pohodlí si často dělají spolujezdci a zvlášť spolujezdkyně tím, že si dají nohy z okénka nebo na palubní desku. Pod tou už dnes na ně ale čeká podle doktora Petra Poláka smrtící airbag. „Když má při nárazu člověk nohy nahoře, pásy podjede a ještě se dostává do pozice mnohem komplikovanější, než je přirozený sed s pokrčenými koleny a kyčlemi. Takže náraz nohy ohne směrem k hlavě a dojde k devastujícím poraněním, při kterých člověk nemá vůbec šanci přežít.“ A sami záchranáři potvrzují, že se s takovými případy setkávají poměrně běžně. Takový člověk pak zemřel zbytečně, jen kvůli svému pohodlí.

autor: pgj
Spustit audio