Kombinovaná doprava - proč se tak nevyužívá?

25. září 2007 13:30

Téměř kýčovitý je obrázek nákladních aut, kterak se na vlaku prohánějí zelenou krajinou. U nás už ale tenhle obrázek neuvidíte. Kamionům na vlacích už totiž odzvonilo naším vstupem do Evropské Unie před třemi lety. Ekonomičtější je totiž převážet na vlaku jen náklad, bez auta i řidiče. Jde o takzvanou nedoprovázenou kombinovanou dopravu, která se vedle námořních přeprav začíná využívat i na vnitrozemských přepravách.

Z Lovosic jsou šestkrát týdně vypravovány linky do Duisburgu a Hamburku a ve společnosti jednatele Bohemia Kombi Vladimíra Fišera si tamní překladiště prohlédla Eva Kézrová.

My jsme si také položily otázku, má kombinovaná doprava budoucnost? Ve světě určitě, ale co v České republice? Dřívější jízdy kompletních kamiónů na vagónech nejsou ekonomické a vyplatí se jen tam, kde je například přírodní překážka - například Alpy nebo kanál La Manche. Je tedy o tento způsob přepravy zájem?

Začneme příkladem. Nedávno jsem si povídala s řidiči kamiónů, kteří převáželi zboží z Ostravy do španělského Madridu. Vyjeli v pátek dopoledne a během trasy museli několikrát auto odstavovat ať už kvůli povinným přestávkám anebo zákazům jízd v jednotlivých zemích. Kdy tedy dorazí do Madridu?

"Když se všechno podaří a nepotkají nás po cestě dopravní zácpy, tak bychom tam mohli být v pondělí."

Pokud by stejný náklad putoval po železnici prostřednictvím linky kombinované dopravy, pak by tam podle Vladimíra Fišera z Bohemia kombi byl za zhruba stejný čas.

"Pokud se jedná o kombinovanou dopravu a navážení do terminálu kombinované dopravy, tak zákaz se na to nevztahuje. Pokud bych v pátek přivezl svoji výměnnou nástavbu nebo tankový kontejner k nám do terminálu, tak v sobotu v ranních hodinách by odjel na vlaku, v neděli by dorazil do Duisburgu, odkud by dále pokračoval do Španělska. Tam by mohl být v pondělí. Naše cena vychází příznivě u přeprav tankových kontejnerů. Pokud srovnáme úsek Lovosice Duisburg, tak vyjde až o 50 procent levněji."

Přesto dopravci tento způsob přepravy využívají jen minimálně, i když Martin Felix z Česmadu Bohemia připouští, že by kombinovaná doprava částečně mohla pomoci řešit situaci nedostatku kvalitních řidičů nákladních aut.

"Mohla by to být motivace k většímu využívání tohoto druhy přepravy, ale rozhodně by to nijak zásadně problém nedostatku řidičů neovlivnilo. Může to někomu pomoct k rozhodnutí využít tuto dopravu."

Pro podporu kombinované dopravy existuje výjimka z kabotáže, to znamená, že i čeští dopravci mohou na německém území využívat služeb svých řidičů, stačí si jen na Česmad dojít pro speciální povolení. Na počátku je ovšem nutná investice do takzvaných ložných jednotek, ať už jsou to tankové kontejnery, výměnné nástavby nebo silniční návěsy, které jsou manipulovatelné jeřábem

"Byl zpracován program na podporu kombinované dopravy na období mezi roky 2005 až 2011, kde se mluví o tom, že by silniční dopravci měli na takovou investici dostávat dotaci až do výše 30 procent. Bohužel, Ministerstvo dopravy zatím nevyzvali dopravcům, aby čerpali tyto finanční prostředky. Doufáme, že už to nebude trvat dlouho."

Jenže podle Karla Hanzelky z Ministerstva dopravy letos žádné peníze na kombinovanou dopravu nepůjdou. Jestli se tak stane příští rok, je zatím ve hvězdách.

"Samozřejmě, existuje program nazvaný inovační technologie nových linek kombinované dopravy. Je určen na podporu pořizování speciálních drážních vozidel přepravujících jednotky. Program na ministerstvu funguje a v současné době hledáme v rozpočtu na příští rok finanční prostředky, které by do tohoto programu mohly být převedeny."

Kupodivu, přesto se i u nás stávají linky kombinované dopravy pro zákazníky zajímavější. A už to nejsou pouze zahraniční firmy, ale také čeští přepravci. Před dvěma lety, v říjnu 2005, začala jezdit první linka z Lovosic do Duisburgu. Podle Vladimíra Fišera se od té doby množství přepravného nákladu na vlacích zvyšuje.

"Začátky byly velmi skromné. Za druhé pololetí roku 2005 jsme přepravili řádově 500 ložných jednotek na 4 vlacích týdně. Objemy ale postupně narůstaly. V druhém pololetí roku 2006 to bylo už 10 vlaků a od října dokonce 12 vlaků týdně a počet ložných jednotek vzrostl až na 6000 týdně. V první pololetí letošního roku jsme vozily už 12 vlaků týdne a počet přepravených ložných jednotek vzrostl na 8000."

autor: evk
Spustit audio