Koupě ojetého auta na plyn? Má to svá rizika

5. červen 2014 13:20

Po našich silnicích jezdí na čtvrt miliónu aut na plyn. V převážené většině na LPG. Jen loni jich bylo pro spalování plynu upraveno takřka čtrnáct tisíc. Náklady na kilometr jsou totiž oproti autům na benzín poloviční. Na jedné nádrži tak úspora dělá okolo 750 korun. Není proto divu, že auta na plyn kupujeme i ojetá. To má ale logicky svá rizika.

Stačí se podívat na jeden z největších internetových portálů s ojetinami vůbec a v jeho nabídce najdeme přes 800 ojetin na plyn. Vždy bychom ale měli počítat s tím, že jejich předchozí majitelé chtěli šetřit při vysokém počtu najetých kilometrů. To se samozřejmě podepíše i na stavu plynového pohonu. My jsme si s Tomášem Hanzlem z LPG klubu vybrali na prohlídku starší Saab 9-5. Jako první by nás měli samozřejmě zajímat doklady.

Čtěte také

„Jako laik si nějakou základní představu udělat můžete. V každém případě bych při koupi takového vozidla vyžadoval revizní zprávu, revizní protokol, něco, kde bude patrné, že na tom někdo prováděl údržbu,“ upozorňuje Tomáš Hanzl. Jedna věc jsou doklady, další věcí je samotný technický stav. Když se podíváme do motoru, u auta na klasický pohon můžeme vidět, zda nám teče olej a tak dále. Tímto způsobem můžu zkontrolovat i instalaci plynového pohonu.

„Plynový pohon by měl být těsný, takže pokud nebudete cítit nějaký zápach, tak je předpoklad, že plynová soustava těsná je. Samozřejmě když ucítíte zápach od plynu, tak by bylo dobré auto nekupovat nebo ho nechat prohlédnout. Další věc, kterou můžeme zkontrolovat je životnost plynové nádrže – tlaková nádrž na LPG má životnost 10 let od data výroby, nádrž na CNG 15 nebo 20 let. Takže odděláme kryt, zjistíme, že je nádrž vyrobená v jedenáctém měsíci roku 2011, takže má platnost do jedenáctého měsíce roku 2021. Nebude vás čekat investice do výměny nádrže.“

Byly provedeny revize, nádrž je v pořádku. Je plynový pohon nějakým způsobem plombován? Mám hledat nějaké plomby nebo něco, co tam dá autorizovaný servis ve chvíli, kdy revizi provede? „To ne, provádí se pouze zápis do revizního protokolu. Další věcí, na kterou je dobré dát si pozor je, že se do České republiky dováží spousta různých plynových zařízení a ne všechna taková plynová zařízení se dají v České republice servisovat. Takže je dobré si nejdřív zjistit, o jakou značku plynového zařízení se jedná, případně jestli má v Čechách zastoupení, je rozšířený servis, náhradní díly a podobně.“

Čtěte také

v případě jakéhokoliv problému bychom měli mít na paměti, že oprava nebo uvedení do ideálního stavu u vozu na propan butan a vozu na stlačený plyn se bude diametrálně lišit především cenově. Většina zástaveb na CNG bývá továrních, takže i cena dílů odpovídá ceně nových dílů přímo od výrobce, proto je tam i cena vyšší. Zatímco u LPG se některé komponenty dají nahradit a většinou se jedná o dodatečné přestavby, takže náhradní díly bývají dostupnější.“ V každém případě, i když je na první pohled vše v pořádku, vyplatí se investovat několik stokorun do kontroly plynu v odborném servisu.

autor: pgj
Spustit audio