Ministerstvo dopravy se chystá bojovat proti podvodům při emisních kontrolách

23. dubna  2015 v 13:20  
Měření emisí (ilustrační foto) - Foto: Hana Mikulincová

Měření emisí (ilustrační foto)Foto: Hana Mikulincová

Ministerstvo dopravy má v plánu dostat ze silnic neekologická auta. Zaměřit se chce na vozy, které neplní emisní limity a přitom prošly stanicemi měření emisí. Nejpozději od poloviny příštího roku by měl fungovat nový systém, který zamezí možným podvodům při emisní kontrole. Měřicí přístroje automaticky vytisknou naměřené hodnoty do protokolu.

Na stanici měření emisí teď vjela starší oktávie. „Od pána si vezmu velký techničák, malý techničák a zkontroluji identifikační znaky vozidla, potom přistoupíme k vlastní diagnostice a měření,“ vysvětluje mi vedoucí emisní stanice Pavel Dolejš. Motor běží, k motoru byl připojen kabel. „Tímto kabelem snímáme otáčky a druhým snímáme teplotu oleje. Spojuje se s řídící jednotkou měřeného auta. Pokud budou závady nulové, přistoupíme pak k samotnému měření z výfuku analyzátorem,“ říká Dolejš. 

Čtěte také: Budeme platit povinné ručení i za zahradní traktůrek? To je otázka, kterou řeší Evropská komise

Vzadu je ještě k výfuku připojen nějaký sběrač plynů a na samotný výfuk je připojeno co? „Odběrová sonda. Zastrčí se do vyústění výfukového systému a přístroj si nasává výfukové plyny. Ty potom hodnotí na stupnici, a podle toho zjistíme, jestli auto vyhovuje emisně.“ 

Proběhlo samotné měření, měřicí přístroj dotiskl sjetinu, kde jsou zapsány hodnoty, které přístroj naměřil. „Teď vcházíme do kanceláře a jdeme vytvořit vlastní protokol. Začneme vypisovat podle velkého techničáku. Z výtisku z analyzátoru přepisujeme hodnoty – bez závad. Podepíšeme, razítko, předáváme zákazníkovi a zákazníka posíláme dál na technickou kontrolu.“ 

Přesně takto dnes funguje měření emisí. Ministerstvo dopravy ale v příštím roce chystá změny. „Od poloviny příštího roku by stanice měření emisí měly mít takové přístroje, které umožňují automaticky vytisknout protokol. Není tam takový ten mezikrok, kdy ručně musí opisovat sjetinu s výsledky z měření,“ přibližuje Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. Chystané změny se ale podle Pavla Dolejše mohou dotknout i motoristů. „Myslím si, že se neudělá tolik aut. Jsem přesvědčený, že celý proces měření se zpomalí.“ 

Čtěte také: Také u relativně nového auta vám můžou zreznout brzdy. Kolik stojí výměna a jak korozi předejít?

U nových přístrojů totiž bude samotné měření technicky složitější. Podle ministerstva je ale předčasné řešit jestli budou kontroly trvat déle. Zatím totiž ani nejsou vybrány konkrétní měřicí přístroje, které budou emisní stanice muset používat. Hlavním motivem pro plánované změny je podle Tomáše Neřolda snaha zabránit podvodům při emisích a dostat ze silnic nevyhovující auta. 

Autor:  Martin Houška
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 15.2.2019 19:45 do 16.2.2019 05:45; D11 - 60km na trase Praha - Hradec Králové; NN vyjíždí na trasu; Pozor! Nadměrný náklad; V době od 22.00 hod. dne 15.2.2019 do cca 04.00 hod. dne 16.2.2019 proběhne ...
  Od 16.2.2019 01:30 do 03:35; na silnici 05726 v obci Bystřička okres Vsetín; nehoda; probíhá vyšetřování nehody; OA střet se zvěří,
  D1, mezi km 320 a 341.5, ve směru Bohumín – PL, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 16.02.2019 07:00 Do 16.02.2019 16:00, úklid odpadků a čištění vozovek, zdroj: ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas