Ministerstvo dopravy se chystá bojovat proti podvodům při emisních kontrolách

23. duben 2015 13:20

Ministerstvo dopravy má v plánu dostat ze silnic neekologická auta. Zaměřit se chce na vozy, které neplní emisní limity a přitom prošly stanicemi měření emisí. Nejpozději od poloviny příštího roku by měl fungovat nový systém, který zamezí možným podvodům při emisní kontrole. Měřicí přístroje automaticky vytisknou naměřené hodnoty do protokolu.

Na stanici měření emisí teď vjela starší oktávie. „Od pána si vezmu velký techničák, malý techničák a zkontroluji identifikační znaky vozidla, potom přistoupíme k vlastní diagnostice a měření,“ vysvětluje mi vedoucí emisní stanice Pavel Dolejš. Motor běží, k motoru byl připojen kabel. „Tímto kabelem snímáme otáčky a druhým snímáme teplotu oleje. Spojuje se s řídící jednotkou měřeného auta. Pokud budou závady nulové, přistoupíme pak k samotnému měření z výfuku analyzátorem,“ říká Dolejš.

Čtěte také

Vzadu je ještě k výfuku připojen nějaký sběrač plynů a na samotný výfuk je připojeno co? „Odběrová sonda. Zastrčí se do vyústění výfukového systému a přístroj si nasává výfukové plyny. Ty potom hodnotí na stupnici, a podle toho zjistíme, jestli auto vyhovuje emisně.“

Proběhlo samotné měření, měřicí přístroj dotiskl sjetinu, kde jsou zapsány hodnoty, které přístroj naměřil. „Teď vcházíme do kanceláře a jdeme vytvořit vlastní protokol. Začneme vypisovat podle velkého techničáku. Z výtisku z analyzátoru přepisujeme hodnoty – bez závad. Podepíšeme, razítko, předáváme zákazníkovi a zákazníka posíláme dál na technickou kontrolu.“

Přesně takto dnes funguje měření emisí. Ministerstvo dopravy ale v příštím roce chystá změny. „Od poloviny příštího roku by stanice měření emisí měly mít takové přístroje, které umožňují automaticky vytisknout protokol. Není tam takový ten mezikrok, kdy ručně musí opisovat sjetinu s výsledky z měření,“ přibližuje Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. Chystané změny se ale podle Pavla Dolejše mohou dotknout i motoristů. „Myslím si, že se neudělá tolik aut. Jsem přesvědčený, že celý proces měření se zpomalí.“

Čtěte také

U nových přístrojů totiž bude samotné měření technicky složitější. Podle ministerstva je ale předčasné řešit jestli budou kontroly trvat déle. Zatím totiž ani nejsou vybrány konkrétní měřicí přístroje, které budou emisní stanice muset používat. Hlavním motivem pro plánované změny je podle Tomáše Neřolda snaha zabránit podvodům při emisích a dostat ze silnic nevyhovující auta.

autor: Martin Houška
Spustit audio