Mnohým motorkářům by mohl zachránit život speciální airbag. Jak funguje?

20. duben 2015 14:45

Loni zemřelo 75 motorkářů, letos od počátku roku čtyři. Nejčastější příčinou je buď to, že přecení své schopnosti a rychlost, nebo to, že jim jiný řidič nedá přednost. Náraz v rychlosti přes 50 kilometrů bývá často fatální. Na motorce je riziko smrti při nehodě osmkrát vyšší než v autě. Mnohým motorkářům by mohl život zachránit speciální airbag.

Klasická situace, řidič auta nedal motorkáři přednost. Motorka naráží takřka v šedesátce do levého předního kola auta a kaskadér Jan Holub přelétává kapotu a končí na zemi deset metrů od auta. Ve chvíli, kdy jeho tělo opustilo motorku, se bleskově nafoukl airbag obepínající jeho tělo. „Je to dobré. Já pády dělám, vždycky samozřejmě bez té vesty, takže trošku cítím záda nebo něco. Teď mě bolí jenom koleno, ale záda dobrá. Dopad byl měkký, naprosto v pohodě,“ pochvaluje si airbag Jan Holub.

Honza má ale v první chvíli problém si sundat helmu, aby nám mohl své pocity popsat. „Jak se zvedne límec, tak se nadzvedne helma a utáhne vám zavírání. Teď se to vyfukuje a už to jde sundat.“ Ono je to ale podle doktora Miroslava Hirta z nemocnice Svaté Anny v Brně naopak dobře.

Čtěte také

„Od dob, kdy se začaly používat kvalitní integrované přilby, tak už to není hlava, ale síla se bohužel přenáší na krční páteř. Jsou to jak smrtelné úrazy, tak úrazy, které mají vážné následky – ochrnutí,“ říká Miroslav Hirt. O zafixování krku se přesvědčila i figurantka, která si airbag vyzkoušela bez toho, aby musela padat z motocyklu. My jsme tak viděli, jak vlastně funguje. Stačilo odjistit patronu. Ta je totiž normálně spojena lankem s motorkou.

Druhá a třetí rány byly údery do zad basebalovou pálkou, které figurantka ani necítila. Plnou silou jí je udělil Milan Hass z firmy, která k nám airbagy dováží. A hned nám jejich funkci popsal. „Pojistka se odtrhne, prostřelí patronu a ta vám ve sto milisekundách celý airbag nafoukne tak, že máte zafixovanou krční páteř, kompletně hrudník, celá záda, všechno je ochráněné proti nárazu.“

Více použití

Výhoda je, že při ceně okolo 15 tisíc korun, na rozdíl od airbagů v autech, tenhle motocyklový můžeme používat opakovaně. Prostě vyměníme patronu. „Nabít se dá znovu a znovu, dokud majiteli vydrží vesta, takže jedno nabití, znovupoužití je i minimálně zručný majitel schopný provést do dvou minut. Vesta se dá znovu používat, použití vyjde na 600 korun,“ vysvětluje Milan Hass.

Čtěte také

Samozřejmě za předpokladu, že airbag nepropíchneme nebo neprotrhneme. Materiál je natolik pevný, že klouzání po asfaltu mu nijak nevadí. „Výrobce doporučuje při desátém použití airbag poslat na přezkoušení na tlakovou zkoušku,“ říká Hass. Takhle často by ale asi málokdo rád boural. Snad jen kaskadéři, kteří nám airbagy předváděli.

autor: pgj
Spustit audio