Moderní navigace mohou škodit plynulému provozu

3. dubna  2018 v 12:22  
navigace, GPS - Foto: Fotobanka Pixabay

navigace, GPSFoto: Fotobanka Pixabay

Asi každý řidič se někdy snažil objet kolonu, která vznikla před dopravní nehodou nebo omezením. V takových případech zapíná řada motoristů moderní navigace, které sami vyhledají objízdnou trasu. Jak ale ukazuje výzkum kalifornské univerzity ve Spojených státech, nejnovější naváděcí aplikace můžou spíš provozu uškodit. Kolony se totiž přesunou i na okolní silnice.

Příkladem je třeba páteční situace kolem hromadné nehody na dálnici D1 u Ostředku. Ucpané tam byly za chvíli všechny okolní silnice. Do call centra Zelené vlny to zavolal i jeden z řidičů: „Všichni to berou přes Benešov. Silnice 3 z Prahy do Benešova je ucpaná od Mrače, kolona přes půl hodiny. Dále se to snaží objíždět přes Čerčany, ty jsou také ucpané, protože jedou dál na Soběhrdy.“ 

Čtěte také: Češi ročně stráví den v kolonách

Mezi aplikace, které umí hledat objízdné trasy, patří třeba Google nebo Waze. Podle dobrovolného koordinátora pro českou verzi aplikace Waze se programy snaží pomocí dat, které získají od řidičů, najít vždy nejlepší cestu, ale i ta jednou výhodnou být přestane. „Ve chvíli, kdy se začne plnit ta nejvýhodnější trasa, tak aplikace počítá dál a zvažuje další alternativy. Může se tedy stát, že někoho nechá v koloně na dálnici, protože ta sice jede pomalu, ale objízdná trasa už taky.“ 

Takže nakonec řidiči stojí jak na dálnici, tak i na objížďkách. Podle Alexandra Bayena, ředitele Institutu dopravních studií na Kalifornské univerzitě v Berkeley se to bude časem jen zhoršovat. „Jediný způsob, jak skončit s tímto problémem je, aby aplikace začaly mezi sebou spolupracovat, uměly sdílet informace z dopravy a komunikovaly s ostatními dopravními systémy ve městech a na dálnicích,“ řekl nedávno Bayen portálu CityLab.com. 

Jeho výzkum ukázal, že když řidiči mají moderní navigace vypnuté, doprava je v celé oblasti plynulejší, než když je používá třeba jen pětina z nich. Podle redaktora ze serveru dotykománie.cz Přemysla Vaculíka se doprava zlepší, až firmy začnou v navigacích používat umělou inteligenci. „Zatím bude ještě nějakou dobu trvat, než vytvoří takový algoritmus a takovou neuronovou síť, případně umělou inteligenci, která by to dokázala předpovídat s nějakou přesností a byla nápomocná.“ 

Podle výzkumu kalifornské univerzity má v současné době devět z deseti Američanů zapnutou v mobilu moderní navigační aplikaci, když někam jede autem. 

Autor:  Luděk Hubáček  (Hbc)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 23. dubna  2018 v 11:18     Audio  rubrika: Aktuálně

    Přednost zprava dělá řidičům problémy

    Přednost zprava je jedno z prvních pravidel, která se budoucí řidiči v autoškolách učí. Jak ale ukazují policejní statistiky, rozhodně ne všichni motoristé se jím řídí. Loni nedalo přednost zprava přes 800 řidičů. Ve...

     
  • 20. dubna  2018 v 17:34     Audio  rubrika: Aktuálně

    Větší pravomoci pomohly celníkům odhalit více podvodů s palivy

    Celní správa loni řešila přes 1000 daňových trestných činů téměř za dvě a půl miliardy korun. To je podle statistik zhruba o jeden a půl miliardy víc než předloni. Celníci jsou v odhalování podvodů úspěšnější díky širším...

     
  • 19. dubna  2018 v 12:28       rubrika: Aktuálně

    Policie během akce SPEED MARATHON rozdala tisíce pokut

    Stovky policistů s radary na silnicích po celém Česku. Přes dva a půl tisíce pokut za překročení rychlosti. Více než sto řidičů jelo v technicky nevyhovujícím autě a několik dokonce i pod vlivem alkohou a návykových...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Dobroměřice
  Povětrnostní podmínky: silný vítr, Cheb - Jindřichov
  Povětrnostní podmínky: silný vítr, Cheb - Estakáda

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace