Modernizace D1 se blíží! Umíte se chovat bezpečně v kolonách?

7. května  2013 v 09:15  
provoz na dálnici - Foto: Ondřej Jánoška

provoz na dálniciFoto: Ondřej Jánoška

Pomalu se nám to blíží – modernizace dálnice D1 začne už za dva dny. Po většinu ze šesti let by vždy měly být průjezdné dva pruhy každým směrem. Nejinak tomu bude i od čtvrtka. Krátkodobě se pak budeme muset srovnat ze dvou pruhů do jednoho. Dobrá zpráva je, že hned zpočátku tomu tak nebude, s výjimkou této soboty v okolí Velké Bíteše.

Obecně platí, že jakmile vidíme jakýkoliv problém, jakoukoliv kolonu, pak musíme varovat ostatní – zapnout výstražná světla. V noci bude naše varování viditelné do dálky, jiné to bude ve dne. 

„Pokud vím, že budu muset zpomalovat nebo dokonce zastavit vozidlo, měl zapnout výstražná světla nejméně 50 metrů před koncem kolony. Ve dne je to potřeba dříve než v noci – nejlépe 70-80 metrů před koncem kolony, neboť viditelnost výstražných světel je menší,“ radí Jiří Patera z High Trainnig. 

Čtěte také: Na dálnici D1 se začne pracovat. Dejte pozor na dopravní značení

Důležité je, že budeme-li muset zastavit úplně na konci kolony, necháme rozblikaná varovná světla, sledujeme, co se děje za námi, a hlavně si necháme prostor pro případný manévr, kdyby za námi někdo kolonu přehlédl. 

„Důležité je, nechat si takový odstup, aby bylo vidět na pneumatiky zadních kol, jak se dotýkají vozovky. U moderních vozidel se systémem ABS vůbec neškodí dvakrát nebo třikrát při zpomalování sešlápnout brzdový pedál – ne tedy brzdit plynule – aby červená světla vzadu problikávala,“ podotýká Jiří Patera.  

Tím řidiče za sebou ještě víc varujeme. Vzhledem k průběhu stavby bude důležité vždy sledovat, jak jízdní pruh naším směrem pokračuje. „Musím sledovat svislé dopravní značky i vodorovné značení. Jízdní pruhy budou upravené žlutou samolepkou,“ říká Jiří Patera. 

Kudy pojedu? 

Po většinu času rekonstrukce pak budou mít řidiči na výběr – jízdu mezi kamióny v pomalejším leč širším pravém pruhu nebo v levém, ale širokém zhruba dva metry. To leckdy znamená jen třeba deset centimetrů od boku našeho auta na každé straně. 

„Možná bych spíš jel mezi kamióny.“ „Připadá mi, že vy vyšší rychlosti sou dva metry málo.“ Mám to natrénované v tom levém užším pruhu, dálnice D1 je často tímto způsobem brzděná,“ říkají řidiči. 

Je to tedy jen o našich zkušenostech a sebedůvěře. Ale ta v přehnané míře naopak škodí. V uzavírkách budeme muset zachovat klid. Ať se děje, co se děje. 

Čtěte také: Silnice I/35 je přetížená. Řidiči si z ní udělali náhradu za D1

„Prudké změny nejsou dobré nikdy. V jízdním pruhu, kde za sebou pojede velké množství vozidel, musí být všechny řidičovy úkony naprosto klidné a plynulé. Dodržovat se musí bezpečná vzdálenost. Nebezpečné je zpomalovat, zrychlovat. Důležité je také hlídat si auto za sebou,“ upozorňuje Jiří Patera z High Trainnig. 

A co je nejhorší? Udělat něco, co druzí nemohou čekat. K jejich upozornění nám slouží ukazatele změny směru jízdy – blinkry. Bez nich nám druzí do hlavy neuvidí. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, D1-354,4 km
  Srážky: přeháňky, I/58-36.7
  Srážky: přeháňky, D1-354,0 km

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas