Motorkáři senioři mají stroje hlavně pro radost. Myslet však musí na lékařské prohlídky

5. srpen 2016 13:20

Umíte si představit svého dědečka, jak jezdí na motorce? Na českých silnicích už přitom nejsou senioři na jednostopých strojích žádnou výjimkou. Mnozí z nich začínali jezdit, když jim bylo kolem dvaceti let, láska k burácejícímu motoru je ale neopustila ani ve zralém věku. Jako například jednašedesátiletého Martina Nováka z Hlásné Třebáně.

„Je to nádhera, člověk si odpočine od běžného života. Speciálně na tom americkém motocyklu je to úplně něco jiného,“ říká u své bílé nablýskané mašiny sympatický a šedivím vousem zarostlý motorkář Martin. Jeho láska k motorkám ho neopustila ani po šedesátce, kterou přeskočil loni. Motorkáři v tomto věku jezdí podle Roberta Vacka z Autoklubu České republiky hlavně pro potěšení a nikam nespěchají. „Mají odrostlé děti, tak hodně lidí přichází k motocyklům po padesátce, nebo po šedesátce. To jsou hlavně motorkáři, kteří to dělají pro radost. Svoje stroje si šlechtí a cestují na nich.“

Jezdí bezpečněji

Motorkáři nad šedesát let navíc podle policejních statistik zaviní méně nehod než mladší ročníky. Sednout si tak za řídítka motorky můžete v každém věku. Ještě nedávno jezdil dnes už 88letý kamarád motorkáře Martina Nováka. „Pepíček samozřejmě aktivně sám už nejezdí, ale účastní se všech našich akcí, jezdí jako spolujezdec a je to pán v plné síle. Jsme vždycky rádi, když přijede.“

K lékaři

Motorkáři senioři by neměli zapomínat taky na pravidelné lékařské prohlídky, které jsou povinné stejně jako u řidičů aut od 65 let. „Musíte na kontrolu ke svému lékaři, který vám potvrdí, že můžete řídit vozidlo, v tomto případě motorku. To je v 65 letech, potom v 68, v 70 a dál každé dva roky,“ vysvětluje Petr Vacek. Potvrzení od lékaře pak musí mít motorkář při každé jízdě s sebou a při případné kontrole ho spolu s doklady předložit policistům.

autor: Lenka Rezková
Spustit audio