Motorkáři senioři mají stroje hlavně pro radost. Myslet však musí na lékařské prohlídky
Umíte si představit svého dědečka, jak jezdí na motorce? Na českých silnicích už přitom nejsou senioři na jednostopých strojích žádnou výjimkou. Mnozí z nich začínali jezdit, když jim bylo kolem dvaceti let, láska k burácejícímu motoru je ale neopustila ani ve zralém věku. Jako například jednašedesátiletého Martina Nováka z Hlásné Třebáně.
„Je to nádhera, člověk si odpočine od běžného života. Speciálně na tom americkém motocyklu je to úplně něco jiného,“ říká u své bílé nablýskané mašiny sympatický a šedivím vousem zarostlý motorkář Martin. Jeho láska k motorkám ho neopustila ani po šedesátce, kterou přeskočil loni. Motorkáři v tomto věku jezdí podle Roberta Vacka z Autoklubu České republiky hlavně pro potěšení a nikam nespěchají. „Mají odrostlé děti, tak hodně lidí přichází k motocyklům po padesátce, nebo po šedesátce. To jsou hlavně motorkáři, kteří to dělají pro radost. Svoje stroje si šlechtí a cestují na nich.“
Jezdí bezpečněji
Motorkáři nad šedesát let navíc podle policejních statistik zaviní méně nehod než mladší ročníky. Sednout si tak za řídítka motorky můžete v každém věku. Ještě nedávno jezdil dnes už 88letý kamarád motorkáře Martina Nováka. „Pepíček samozřejmě aktivně sám už nejezdí, ale účastní se všech našich akcí, jezdí jako spolujezdec a je to pán v plné síle. Jsme vždycky rádi, když přijede.“
K lékaři
Motorkáři senioři by neměli zapomínat taky na pravidelné lékařské prohlídky, které jsou povinné stejně jako u řidičů aut od 65 let. „Musíte na kontrolu ke svému lékaři, který vám potvrdí, že můžete řídit vozidlo, v tomto případě motorku. To je v 65 letech, potom v 68, v 70 a dál každé dva roky,“ vysvětluje Petr Vacek. Potvrzení od lékaře pak musí mít motorkář při každé jízdě s sebou a při případné kontrole ho spolu s doklady předložit policistům.