Mýto - lék na hustou dopravu

24. září 2007 13:05

Nevím, kolik z vás dnes ráno přijelo do práce autem, ale určitě by to bylo hodně velké číslo. Je to bezesporu pohodlnější. Po celý minulý týden jsme se vás na našich internetových stránkách ptali, co by vás dlouhodobě odradilo od cestování autem do práce? A kupodivu zvítězila kvalitní městská hromadná doprava. Tuto možnost si vybralo 67 procent hlasujících, dalších 20 procent by odradilo placené parkování a zbývajících 13 procent respondentů se bojí platby mýtného v centrech měst. Hrozí něco takového i českým řidičům?

Zdá se, že ano, alespoň v naší metropoli podle radního Radovan Šteinera o mýtném uvažují.

"Tato diskuse je teprve na začátku. Diskutujeme o tom, že po zprovoznění severo-západní části městského okruhu (zhruba do 3 let) bychom chtěli spustit zkušební provoz mýtného, tedy zpoplatnění vjezdu do centra města. Věříme, že i Pražané pochopí tento projekt pozitivně. Nikoliv jako nějaké vysávání peněz z kapes motoristů, ale naopak motivační nástroj k využívání MHD."

A samozřejmě také k regulaci stále se zvyšujícího množství aut. Čerstvé zkušenosti se zavedením mýta mají obyvatelé švédské metropole. Po zkušebním provozu a následném referendu se od 1. srpna vybírá ve Stockholmu mýto a podle naší velvyslankyně ve Švédsku Marie Chatardové se to velmi rychle projevilo v tamních ulicích.

"Oficiální statistiky říkají, že provoz se snížil o 20 až 25 procent. Ve zkušebním provozu, který proběhl minulý rok, byly výsledky podobné - kolem 25 procent. Na ulicích je to opravdu znát, což mohu potvrdit i z vlastních zkušeností, když jezdím ráno na ambasádu. I v centru města je provoz mnohem slabší."

Pražští radní se chtějí inspirovat právě stockholmským systémem. Kolik se tedy platí za vjezd do švédské metropole?

"Platí se v závislosti na hodině, ve které do centra jedete. Cena se pohybuje v rozmezí od 10 do 20 švédských korun, ale celkový denní limit je 60 švédských korun. V přepočtu na českou měnu je to zhruba 180 korun, ale pokud bych srovnala kupní sílu obou měn, tak je to srovnatelné se 60 Kč. Lidé, kteří bydlí ve vnitřním Stockholmu, platí pouze v případě, kdy opustí město na delší dobu. I tady mají určitý časový limit pro bezplatný návrat do vnitřního Stockholmu."

Dobrou zprávou je, že zahraniční registrační značky neumí švédský systém přečíst, a tak cizinci za vjezd do města neplatí. Musejí ale parkovat, a to většinou něco stojí. V našem hlavním městě se zatím odkládá na říjen plánované zavedení parkovacích zón ve třech městských částech v okolí centra. Podle radního Šteinera ale jeho zavedení některé řidiče odradí od cesty autem už i proto, že na parkovací karty mají nárok pouze místní obyvatelé a podnikatelé.

"Kdo bude chtít přijet do centra Prahy autem, bude muset zaplatit za parkování určitý poplatek. Doufáme, že je přiměje k tomu, zamyslet se nad otázkou, zda MHD není nejen rychlejší, ale také ekonomicky výhodnější."

V té souvislosti se nejvíce hovoří o příměstských vlacích, který by například každých patnáct minut jezdily z periférie do centra města. Problematické jsou autobusy, mnohdy podobně jako auto uvíznou v koloně, protože vyhrazené pruhu pro veřejnou dopravu jsou zatím jen popelkou. I když je to záležitost jednotlivých krajů, respektive měst, pak svou roli hraje i stát, protože může pomoci získat peníze na obnovu vozového parku. Cestování by potom bylo pohodlnější. Ale nejen to, jak dodává náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

"Myslím si, že veřejná, nebo železniční doprava potřebuje svoji propagaci a zároveň by měla být cenově dostupná, aby proti individuální dopravě motivovala i finančně. Ceny veřejné dopravy ve městech se v České republice liší. Někdy se mi cena zdá motivační, ale někdy by mohla být ještě nižší."

autor: evk
Spustit audio