Na dálnici D1 bude až do podzimu velmi těsno

19. březen 2014 09:45

Výrazně komplikovanější bude pro řidiče jízda po dálnici D1. Jak už jste slyšeli v našem ranním vysílání, Ministerstvo dopravy rozhodlo o začátku demolice stávajícího povrchu dálnice a tak se v modernizovaných úsecích bude od dubna prakticky až do podzimu jezdit pouze v jedné polovině vozovky a to v úzkých pruzích. Celkem na téměř 30 kilometrech, takže cesta z Prahy do Brna bude trvat podstatně déle. A řidiči s tím budou muset počítat.

Hned na čtvrtém kilometru D1 je čerpací stanice s velkým parkovištěm a tak se řidičů ptám, tušíte, co vás dnes na dálnici čeká? „Já doufám, že nás tam čekají jenom samé příjemné věci. Koukali jsme na internet a posloucháme Radiožurnál. Poslouchám i Zelenou vlnu, hodně mi pomáhá, ale co vím, tak mě čeká ještě několik let uzávěrek, které jsou úplně zbytečné.“

Čtěte také

Od dubna by se mělo na prvních třech úsecích jezdit jenom v jednom pásu, druhý budou bourat, a v tom jednom pásu budou pro oba směry vždy dva pruhy, ale budou velice úzké – jeden bude mít 2,5 metru a druhý 3,15. „Tak to samozřejmě způsobí obrovské komplikace. Řidiči na to nejsou zvyklí. Jsou hodně arogantní, takže se budou snažit tlačit na auto před sebou. Řidič vozidla potom začne panikařit a bude docházet ke střetům,“ domnívají se sami řidiči.

Jedeme přímo na místo

Vyrážím proto po hrbolaté a hlučné dálnici až na 66. kilometr, protože právě tady od 1. dubna budou řidiči jedoucí do Brna přejíždět do protisměru. A Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic mě trochu překvapí, když říká, že přejezd začne už pár set metrů před exitem na Loket. „Je to kilometr 65,4, kde se bude přejíždět. Vyjíždět z uzávěry, když se pojede směrem na Brno, se bude na kilometru 76,3, to je skoro 11 kilometrů,“ popisuje Ivan Čásenský.

Čtěte také

Normálně mají dva jízdní pruhy skoro osm metrů, tady musí stačit jen něco přes 5 a půl, navíc za mobilním svodidlem auta v protisměru. A to hned na třech místech D1. Podle dopravní psycholožky Pavly Rymešové to může fungovat, ovšem pokud se řidiči zbaví pocitu, že levý pruh slouží k předjíždění. „Tady je to skutečně spíš rozlišení, aby tam nevznikali větší zácpy, než je bezpodmínečně nutné. Vozidlo jede stejnou rychlostí ať už v levém nebo v pravém pruhu, má před sebou určitou bezpečnou vzdálenost, takže jakýsi jedoucí zip, ale ne s tím, že jedna strana spěchá, tam to obvykle nefunguje,“ vysvětluje Pavla Rymešová.

Co když dojde k nehodě?

K nehodě je kousek, policisté ale daleko. Budou se sice v uzavírce pohybovat, ale dostat se na místo nehody v tomto stísněném prostoru bude podle Pavla Holejšovského z dálničního oddělení Bernartice možné zřejmě pouze z protisměru. „Bude třeba vyžádat další hlídku, která se v protisměru dostane na místo a dá pokyn přes dozorčí službu, že vozidla záchranky a hasičů můžou najet v protisměru.“

Ale než se tak stane, můžou to vědět i řidiči. A to díky Zelené vlně Radiožurnálu, která může vstoupit do vysílání kdykoli. Český rozhlas je partnerem modernizace dálnice D1 a tak právě od nás budete mít informace z první ruky.

autor: evk
Spustit audio