Na kontrolu pohonných hmot s mobilní laboratoří

22. listopad 2013 13:20

V říjnu Česká obchodní inspekce odebrala na čerpacích stanicích 221 vzorků paliv. Z toho nevyhověl jeden jediný, a to motorová nafta. Oproti předchozím měsícům tak kvalita paliv výrazně vzrostla. Jen v září bylo nekvalitních vzorků osm. Do konce roku ČOI chystá dalších bezmála 500 kontrol. Prakticky všechny velké řetězce čerpacích stanic si ovšem nechávají kvalitu paliv kontrolovat samy od sebe, a to nezávislou laboratoří SGS. A my jsme na jednu takovou kontrolu vyrazili.

Ze seznamu dnes vytipovaných pěti čerpacích stanic si vybírám jednu na výjezdu z Prahy na dálnici D1. Na ní se setkávám se Zlatuší Doležalovou a její mobilní laboratoří. „Dobrý den, já jsem z SGS a jdu si odebrat vzorečky benzínu a nafty. Tady si nechám dva inspekční záznamy, na kterých je napsáno, že si budu odebírat Natural, Vervu 100 a Diesel 100. Takže já si vlezu k jednomu stojanu a vy mi to dáte vždycky do vzorku,“ říká Zlatuše Doležalová.

Čtěte také

„Jak často se s těmito kontrolami setkáváte a jste na ně připraveni?“
„Kontroly jsou pravidelné, nevíme, kdy přijdou a jsou namátkové samozřejmě. Jsou nezávislé na nás. Přijdou kdykoliv, odeberou vzorek a pak přijde vyhodnocení,“ vysvětluje zaměstnanec čerpací stanice. Jdeme ke stojanu, abychom odebrali všechny tři vzorky. „Lahve musejí být skleněné, nesmějí se využívat žádné PET lahve. Na to se používají speciální vzorkovnice nebo kanystry, které jsou určené jenom na paliva,“ popisuje Zlatuše Doležalová.

Zatímco nabíráme vzorky pro kontrolu mobilních laboratoří, vy tankujete naftu do svého auta. Řešíte, jestli už tankujete zimní nebo ne? „Tak to neřeším, věřím tomu, že bude nafta přizpůsobená počasí, které aktuálně je,“ odpovídá tankující řidič.

Vstupujeme do laboratoře. Co tady vlastně máte k dispozici za přístroje? „Coulometr na stanovení vody v naftě. Potom tady máme filtrovatelnost – nejdůležitější přístroj v zimě na stanovení bodu tuhnutí.“ Jdeme založit vzorky. „Zapínáme přístroj na stanovení filtrovatelnosti. Přístroj máme vychlazený a nasadíme vzorek. Přístroj jsme vychladili na teplotu -34 °C.“ Teď budeme čekat, kdy nám začne nafta tuhnout. „Zimní nafta by měla ztuhnout nejvíce při mínus 20 stupních, ale tolerance je ještě tři stupně – tedy -17 °C,“ upozorňuje Zlatuše Doležalová.

Čtěte také

Uplynula zhruba hodina a půl, máme za sebou celkem 14 měření na třech vzorcích – dvou benzínech a jedné naftě. Nejdéle trvalo měření bodu tuhnutí u nafty, což je teď v zimním období to nejdůležitější. Nakonec jsme naměřili -22 °C, takže nafta prošla. Podrobnější měření budou provedena v laboratoři. „Oni to přeměří a výsledky se buď potvrdí, nebo se vyvrátí.“ Špatná zpráva tedy pro ty, kdo se honí za senzací – na této pumpě bylo všechno v pořádku. Naopak je to dobrá zpráva pro motoristy.

autor: pgj
Spustit audio