Na zimu vyložte své auto novinami a obrňte proti kunám

8. listopad 2013 18:45

Zima je za dveřmi. Předpověď počasí slibuje o víkend sněžení a teploty ráno pod 0°C. A v následujících dnech a týdnech budou stále klesat. Je před námi tedy jeden z posledních víkendů, kdy si můžeme auto na zimu připravit.

Jak to tak vypadá, většina řidičů u nás přípravu auta na zimu nepodceňuje. „Olej, náplně, tlak pneumatik. Já to dám kamarádovi a ten to dá kamarádovi, který má autoopravnu a tam to všechno dají dohromady a potom je to v pořádku. Kontroluju si tlak v gumách, tlak v rezervě, kdybych náhodou píchnul, olej v motoru, vodu v chladiči a vodu do ostřikovačů, případně si vezmu s sebou, a potom třeba světla, když nemám dobrý pocit.“

Čtěte také

Kontrola správného tlaku je základ v létě v zimě, dál už ale s Milanem Ernestem z BOSCHE míříme pod kapotou. První po čem půjdeme pod kapotou, je náplň do ostřikovačů, otevřeme, doplníme a na co bychom si měli dát pozor? „Důležité je po nalití kapaliny prostříknout jak přední, tak zejména zadní ostřikovač, aby se naplnilo celé potrubí a kapalina nám potom nezamrzla přímo v systému.“

U aut, která nejezdí pravidelně do servisu, zkontrolujeme také množství chladicí kapaliny, případně doplníme nemrznoucí směs. Starší auto jezdící na naftu by pak mělo absolvovat kontrolu palivového systému. Jinak nafta snadno zamrzne. „Pokud vůz méně jezdí, řekněme, že nemá takový nájezd kilometrů, aby se objevil v servisu alespoň dvakrát do roka, tak předpokládejme, že tam budou usazené určité zbytky vody – palivový filtr si nechte před zimou vyměnit,“ upozorňuje Milan Ernest.

Když mrzne, části auta nám tuhnou

Zimní naftu, která musí být na pumpách od 15. listopadu, pak natankujeme do pokud možno prázdné nádrže. Čím víc bude v nádrži letní nafty, tím dřív ztuhne. A za mrazu tuhnou i další části auta. „Můžu zkontrolovat stěrače. Směs, ze které je vyroben, tuhne při nižších teplotách a pokud nebude v dostatečné kondici, bude se špatně překlápět, špatně stírat,“ říká Milan Ernest.

U aut asijské provenience bychom pak měli chránit jejich elektroinstalaci. Ta velmi chutná kunám. „Znám tento problém velmi dobře – parkuju auto na Šumavě, a obzvláště v zimním období se kuny rády vyhřívají v motorovém prostoru. Doporučuji jednoznačně provést nástřik přípravkem proti kunám, který je odpuzuje,“ radí Milan Ernest.

Čtěte také

Můžeme také konstatovat, že čím starší auto, tím častěji musíme kvůli vlhkosti škrábat okna i zevnitř. „Můžeme udělat jediné, můžeme zkontrolovat, jestli máme v pořádku filtr vnitřního prostoru, abychom mohli pustit topení na vyšší výkon. Můžeme si také pomoci takovou lidovou pomůckou, kdy pod koberečky řidiči pravidelně pokládají noviny, které jsou schopné absorbovat vlhkost. A samozřejmě v zimě gumové koberce, ne látkové,“ vysvětluje Milan Ernest. A pak nezapomenout dát do auta škrabku na okna a rozmrazovač zámků mít doma u klíčků, a ne v zamčeném zamrzlém autě.

autor: pgj
Spustit audio