Nehody kamiónů na dálnicích: Nejvíce obětí z celé Evropské unie si vyžádají v České republice

13. říjen 2015 13:20

Na první pohled neuvěřitelnou dopravní nehodu šetřili o víkendu prostějovští policisté. 23tiletá řidička kamiónu s návěsem neodhadla při předjíždění na dálnici délku své soupravy a když se chtěla vrátit do pravého pruhu, narazila do osobního auta a smetla ho ze silnice. Obešlo se to bez zranění, ale asi nepřekvapí, že nejen kvůli této nehodě řidiči osobních aut vnímají kamióny jako potenciální nebezpečí.

„Mám z nich strach, snažím se jim vyhnout.“
„Určitě mám respekt. Vždycky, když objíždím kamión, může se stát cokoliv, může fouknout boční vítr.“
„Když se dostanu mezi dva kamióny, nebo když předjíždějí, mám z toho špatný pocit.“

Čtěte také

Zvláště, když za volanty 40titunových kolosů nejsou vždycky jen ti nejlepší řidiči. Jak potvrzuje Martin Felix ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia, profesionálních řidičů je prostě málo. „Za volant se dostávají i velice mladí řidiči, u nichž je zodpovědnost nižší.“

Nejohroženější na dálnici

Podle aktuálních statistik mají řidiči nákladních aut na svědomí pouze desetinu všech nehod. Jejich následky jsou ale hodně viditelné. V tom lepším případě jen zablokují dopravu, v tom horším většinou lidé v osobních autech nemají příliš mnoho šancí. Na druhou stranu, na dálnicích patří mezi nejohroženější právě osádky kamionů.

„My jsme šli do statistických údajů z roku 2011 a 2013 a téměř třetina usmrcených na dálnici byly posádky nákladních aut nad tři a půl tuny. Na druhém místě v Evropské unii je Německo – tam je to 16 procent,“ srovnává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti a přidává i hlavní důvody tak tragické nehodovosti nákladních aut na našich dálnicích.

Čtěte také

„Přetížený kamion, přetížená dálniční síť, navíc řada řidičů kamiónů překračuje doby řízení a jsou unavení, protože jsou nucení k tomu, aby jezdili pro svoje zaměstnavatele, aby vykazovali výkony. To je smrtící směs,“ upozorňuje Roman Budský.

Profesionální řidiči mají přesně stanovenou dobu jízdy a přestávky, což zaznamenává digitální tachograf a až měsíc zpětně kontrolují policisté. Jenže jak přiznává tento zlínský řidič kamiónu, na našich dálnicích s minimem parkovišť pro nákladní auta není vždycky jednoduché najít volné místo. „Je to hrozné, člověk je unavený, potřebuje pauzu, ale nemá kde zastavit. V Praze po páté hodině už opravdu není kde.“

A tak nervózní kamioňáci míří po dálnici na další odpočívku a to je častý okamžik nehod vinou nedodržení bezpečné vzdálenosti. Na tu ale zapomínají také řidiči ostatních aut.

autor: evk
Spustit audio