Nejstarší část dálnice D1 slaví 45 let. Vede z Prahy do Mirošovic

12. červenec 2016

Dálnice D1 prochází modernizací. Její první úsek byl otevřen před 45 lety. Část mezi Prahou a Mirošovicemi měřila 21 kilometrů. Dálnici začali stavět už v roce 1939. Tehdy měla vést přes celé Československo až na Podkarpatskou Rus, práce ale přerušila druhá světová válka. Plány, kudy dálnice povede, se pak ještě několikrát změnily.

„Byly různé varianty. Jedna z nich byla Plzeň-Praha, samozřejmě přes celé Slovensko po Užhorod anebo další začínala v Chebu. To zase bylo Cheb-Praha a až na Podkarpatskou Rus, která byla tehdy součástí Československa,“ popsala původní plány dálnice historička Marie Riperová v rozhlasovém pořadu Česko-země neznámá. První úvahy o výstavbě čtyřproudé silnice spadají do roku 1935. Československo mohlo být tehdy druhou zemí na světě, která by měla dálniční síť. Stavbu ale přerušila 2. světová válka.

Čtěte také

„V roce 1967 došlo k obnovení. Byl vytyčen nultý kilometr v Průhonicích, kde byla slavnostně znovuzahájena výstavba dálnice,“ dodává Marie Ripperová. První úsek vedoucí z Prahy do Mirošovic silničáři otevřeli slavnostně o 4 roky později. 12. července 1971 přál řidičům v rozhlasových novinách Československého rozhlasu plukovník Jiří Poupě. „Přejeme jim, aby tohoto úseku využili v plné míře, a aby sami používali přiměřené rychlosti. To je takové, aby nebyl narušen bezpečnostní provoz na dálnici.“

Po nejstarším úseku mezi Prahou a Mirošovicemi teď projede okolo 100 tisíc aut denně. Před třemi lety začala rozsáhlá rekonstrukce nejen tohoto úseku, ale celé dálnice D1. Podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic by měla skončit nejpozději do roku 2020.

autor: hbc
Spustit audio