Někdo jezdí s navigací, jiný zůstává u mapy

21. červen 2012 13:01

Navigace je hlavním pomocníkem českých řidičů v zahraničí. Podle naší internetové ankety ji využívá přes 40 procent motoristů, třetina se spoléhá na klasickou papírovou mapu a pětina řidičů dokonce věří pouze dopravnímu značení. Ovšem ať spoléháte na cokoli, důležité je připravit si plán trasy ještě doma před odjezdem.

„Když jedu do zahraničí, trasu si orientačně připravím. Posledně jsem se dost spoléhala na navigaci a byla dobrá.“
„Používám mapu. Trochu problém je v tom, že nevíte, které úseky jsou zpoplatněny. Ty placené byly většinou volnější,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Někdo prostě věří technice, jiný spoléhá na vlastní oči. V každém případě je nutné mít tu správnou mapu. Platí to i o navigaci, která má tu výhodu, že její mapové podklady lze průběžně aktualizovat. Před cestou je tak dobré zkontrolovat, zda má navigace ve své paměti digitální mapu příslušné země a hlavně, jak je stará.

„Tvorba navigační databáze nebo digitální mapy je nikdy nekončící proces. Neustále se staví nové cesty, mění se dopravní značení nebo dopravní úprava konkrétního úseku, a proto je nutné mapu průběžně aktualizovat,“ zdůrazňuje odborník na navigace Jiří Novobilský.

Rozhlasové vysílání vám může ušetřit stání v koloně

Zatímco některé přístroje vyznačují trasy jen na základě zmíněné digitální mapy, existují i modely, které jsou díky dopravnímu rozhlasovému zpravodajství schopny vyhodnocovat aktuální uzavírky a najít objízdnou trasu. Radiožurnál také vysílá speciální signál do navigací.

„Dopravní informace se vysílají přes běžné vysílání radiové stanice v rámci datového kanálu. Tyto informace tedy neslyšíme, jsou určitým způsobem kódovány a lokalizovány. Navigační přístroj tyto informace přijme, spojí a komplexně vyhodnotí a poté vás naviguje s ohledem na dopravní omezení,“ pokračuje Novobilský.

To papírová mapa samozřejmě neumí, ale zase dává možnost srovnat si celkový pohled na dané území s realitou. Takže si můžete říct, teď pojedu asi kilometr a pak přejedu řeku a za ní bude křižovatka, kde odbočím vlevo.

Při výběru mapy rozhoduje velikost i emoce

I papírové mapy se vyvíjejí a každý si může vybrat autoatlas podle svého vkusu. „Cena není úplně rozhodující. Často rozhoduje velikost, tedy formát A4 nebo A5. Někdo vyžaduje nejvíce podrobné atlasy s měřítkem 1 : 100 000, jinému naopak přijdou příliš detailní. Nejsilnější kritérium je podle mě to, jestli se v konkrétní mapě dokážeme dobře orientovat. Každý má jiné vnímání a představu o mapě, proto emotivní stránka věci není na škodu,“ jak potvrzuje Renata Slavíková ze specializované prodejny map.

Na druhou stranu papírová mapa vyžaduje spolujezdce, protože řídit a zároveň hledat v mapě moc nejde. To navigace si vystačí sama, i když její umístění v zorném poli řidiče nemusí být zrovna bezpečné.

„Jeli jsme společně se synem ve dvou autech do servisu a on jel přede mnou se zapnutou navigací. V jednu chvíli málem naboural, protože jsme se dostali ke křižovatce, kde hlavní silnice uhýbala doleva, ale my jsme potřebovali jet rovně. Syn sledoval na navigaci, kam ukazuje směrová šipka, a nedal autu na hlavní přednost,“ vzpomíná nejmenovaný řidič.

autor: evk
Spustit audio