Nový Pražský okruh je technicky unikátní

19. září 2010 13:00

Nejdražší, nejkrásnější a nejbezpečnější - všechny tyto přívlastky by mohl dostat nový úsek Pražského okruhu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí. Čtyři roky stavařských prací spolkly přes 21 miliard korun. Motoristům nabízí nejen rychlejší cestování, ale také nádherný zážitek při jízdě po stavbě plné unikátů.

Z 23 kilometrů nového úseku rychlostní silnice R1 se téměř čtyři schovají v tunelech a další tři projedeme po mostech, které se klenou nad údolím.

„Nejzajímavější je rozhodně pasáž tunel-most-tunel, kdy tato komunikace překračuje údolí Vltavy a Berounky. Oba tunely jsou dlouhé skoro dva kilometry, estakáda mezi nimi měří 2,3 kilometru a stává se tak nejdelším mostem v České republice,“ říká Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic.

Právě toto uspořádání je nejnáročnějším dálničním projektem u nás. Nový úsek jihozápadního části Pražského okruhu se skládá vlastně ze tří staveb. První je prakticky nezajímavá, naopak docela normální až na velkou křižovatku s dálnicí D1 u Modletic. Když se však posuneme o devět kilometrů dál, vjedeme do prvního ze dvou tunelů, které jsou na trase.

Oba jsou vybaveny nejšpičkovější technologií. Na světě snad není víc vybavenějších tunelů než Cholupice a Lochkov. A ještě jednu zvláštnost mají, ani v jednom nejsou tubusy stejné.

„V jedné tunelové troubě budou jezdit auta do kopce, proto zde budou tři jízdní pruhy, kdežto ve druhém tubusu stačí pouze dva pruhy. To je stejné jako na běžné dálnici, kde jakmile se stoupání blíží ke čtyřem procentům - což je vlastně nejvyšší přípustné stoupání na českých dálnicích - přidává se třetí stoupací pruh pro pomalá vozidla,“ vysvětluje Jiří Riško.

Když po téměř dvou kilometrech z tunelu u Komořan vyjedeme, otevře se před námi nádherný výhled nejen na údolí, ale vlastně na celou metropoli. Ještě než vjedeme na estakádu Lahovice, musíme projet Šabatkou, což je jeden ze šesti biomostů na nové trase. Ve dvou z nich se dokonce skrývá potok.

„Je to taková technická zajímavost. Kdysi dávno tu nějaký potok tekl a jeho význam ještě nezanikl, proto bude na biomostu také koryto potoka, aby v případě přívalových dešťů mohla voda téct bez komplikací přes komunikaci.“

Estakáda nad Vltavou a Berounkou má dva a půl kilometru, dost na to, abychom si opravdu vychutnali cestu před vjetím do 1,7 kilometru dlouhého tunelu Lochkov. Po něm následuje sice jen půlkilometrový, ale stavebně unikátní most přes Lochkovské údolí.

„Unikátní je jak svou konstrukcí, tak výškou. Nad terénem se tyčí do výše 60 metrů. Byl stavěn zajímavou technologií, kdy se na provizorní pilíře vysouvala ocelová část konstrukce. Potom se pod ni postavily šikmé pilíře a svislé provizorní se zbouraly,“ popisuje František Husák.

Součástí nové dálnice je i obrovská křižovatka u Lahovic, kde se Pražský okruh protíná se strakonickou a štěchovickou silnicí. Je to nejsložitější křižovatka, a proto má tvar kruhového objezdu, aby případný zbloudilec mohl snadno najít správnou cestu.

Poněkud absurdní je fakt, že ač je na trase postaveno celkem šest výjezdů, používat se budou jen některé. Obyvatelé Komořan a Písnice protestovali proti sjezdům u jejich městské části, a proto zatím budou zataraseny.

autor: evk
Spustit audio