Od ledna do září zemřelo na našich silnicích nejméně lidí od roku 1970

9. říjen 2013 14:20

Od počátku roku do konce září zemřelo při dopravních nehodách 436 lidí. To je nejméně od doby, kdy policie vede své statistiky, tedy od roku 1970. Poprvé se tak počet obětí za první tři čtvrtletí dostal pod hranici 500 mrtvých. V porovnání s loňským rokem pak zemřelo stejně řidičů, ale mimo jiné o 21 chodců, o 19 spolujezdců a o 20 motorkářů méně.

„Pro zajímavost, v roce 1970 zemřelo při nehodách 1155 lidí, tedy prakticky třikrát víc než letos. „Zaznamenáváme za uplynulé třetí čtvrtletí pokračující pokles následků dopravních nehod, jak v usmrcených osobách tak osobách zraněných při dopravních nehodách,“ dodává šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Nepřekvapí, že nejčastější příčinou smrti je rychlost, ale ne její nedodržení, ovšem její nepřizpůsobení – například při průjezdu zatáčkou a podobně.

Čtěte také

Možná překvapivé je, že úplně stejný počet mrtvých má na svědomí vjetí do protisměru. Opilí řidiči pak zavinili o necelých deset procent nehod méně než loni. Policisté jich zaznamenali na tři a půl tisíce. Zemřelo při nich 26 lidí, to je o 14 méně. Hrozivé ovšem je, že polovinu těchto nehod mají na svědomí řidiči s více než 1,5 promile v krvi. NA následky dopravních nehod má vliv i technický stav našich vozidel, jejichž průměrné stáří je přes 14 let. Zatímco ze dvou třetin se na nehodách podílejí auta vyrobená po roce 2000, tak nejvíc lidí se zabije v autech starších, což Tomáš Lerch potvrzuje.

„Pokud se týká stáří vozidel, nejvíce usmrcených osob jsme zaznamenali vyrobených v období let 1995 až 1999 a pokud se podíváme na rozdělení podle obsahu motoru, pak jsou to vozidla v rozmezí 1,5 až 1,9 litru,“ říká Tomáš Lerch. Policie se na technický stav zaměřuje průběžně, o čemž svědčí i letošní počet odhalených přestupků.

Čtěte také

„Policisté za uplynulých 9 měsíců zjistili bezmála 70 tisíc přestupků spočívajících v nedodržení podmínek pro provoz na pozemních komunikacích a za tyto přestupky udělili pokuty více jak 30 miliónů korun,“ upozorňuje Tomáš Lerch. A kontroly budou pokračovat i nadále a to i v souvislosti s povinnými zimními pneumatikami za nepříznivého počasí po první listopadu.

„Dalo by se říci, že součástí každé kontroly je nejen kontrola alkoholu v krvi, kontrola dokladů, ale i kontrola technického stavu, kam samozřejmě spadá i kontrola patřičných pneumatik,“ říká Tomáš Lerch. Dodejme, že zimní pneumatiky, které budeme muset po prvním listopadu mít za nepříznivého počasí, musí mít vzorek nejméně čtyři milimetry.

autor: pgj
Spustit audio