Od Nového roku po magistrále 50

28. prosinec 2009 13:02

Představte si širokou příjezdovou silnici do města, která má v každém směru dva nebo dokonce tři pruhy, nikde žádný přechod ani chodec, a přesto je na jejím začátku cedule omezující rychlost na 50 kilometrů v hodině. Přesně takhle to bude od prvního ledna vypadat na území našeho hlavního města, kdy dojde ke snížení rychlosti na vybraných silnicích ze sedmdesátky na zmíněnou padesátku. Ještě na podzim o tom magistrát jen uvažoval, teď už záměr realizuje. A to všechno kvůli hluku.

Nižší rychlost je totiž jednoznačně nejlevnější a nejrychlejší způsob, jak snížit hluk.

"Samozřejmě na to existují velice exaktní studie. Dopad je výrazný, řádově o 20 až 30 procent," zdůrazňuje pražský radní pro dopravu Radomír Steiner.

Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací doplňuje: "Podle výpočtů by se hlučnost měla snížit o dva až tři decibely."

Ovšem to normální člověk ani nepozná: "Pokud po daném úseku budou jezdit pouze osobní vozidla, ke snížení hluku sice dojde, ale rozdíl dva až tři decibely je na hranici rozpoznatelnosti. Obecně se udává, že dva decibely už nelze rozlišit," potvrzuje Pavel Přibyl z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického.

Vzhledem k tomu, že chystané snížení rychlosti ze 70 na 50 km/h se týká především ulic, kde jezdí osobní doprava, asi to nebude mít takový dopad, jak by se dalo očekávat. Jenže radní Steiner má ještě jeden argument.

"Opatření mohou u řidičů vyvolat určitou nevoli, na druhou stranu ulice 5. května není rychlostní komunikací v pravém slova smyslu, stejně končí světelnými zařízeními, takže jestli se auta v Legerově ulici zastaví poté, co ulicí 5. května projela rychlostí 50, nebo 70 km/h, v tomto ohledu není prioritní. Prioritní je snížení hluku, bezpečnost automobilového provozu i ochrana chodců," dodává radní Steiner.

Takže od 1. ledna musíme počítat s tím, že prakticky na všech pražských komunikacích se bude jezdit padesátkou jako všude v obcích bez ohledu na to, že původně byly tyto silnice stavěny pro vyšší rychlost. Nových úseků bude celkem sedm.

"Nejdůležitější je severojižní magistrála protínající hlavní město, tedy ulice 5. května, Legerova, Wilsonova, Argentinská, V Holešovičkách a Liberecká. Snížená rychlost bude od sjezdu na Jižní spojku až po Libereckou ulici. Na Jižní spojce byla doposud povolena 100kilometrová rychlost v nočních hodinách, od Nového roku bude snížena na osmdesátku. Snižování rychlosti postihne i Strakonickou ulici neboli výpadovku na Příbram, kde se také bude jezdit padesátkou. Další komunikace jsou lokální - Cínovecká, Kbelská, Liberecká a ulice Na Mlejnku," konstatuje Tomáš Mrázek.

Do konce roku budou na zmíněných ulicích instalovány značky s padesátkou, odkryty však budou až 1. ledna. Uklidnit nás může snad jen to, že podle odborníků by nemělo docházet k prodlužování kolon, jen se do cíle dostaneme později.

"Nemůže dojít k většímu vytváření kolon, protože je obecně známo, že optimální propustnost je zhruba kolem 60 km/h. Padesátikilometrová rychlost se tedy nemůže projevit na prodlužování kolon," vysvětluje Pavel Přibyl.

Jak řidiči budou dodržovat nižší rychlost, tak to budou hlídat především úsekové radary, nově budou i třeba na Strakonické ulici. A také státní policie se nechala slyšet, že bude na těchto komunikacích častěji měřit rychlost.

autor: evk
Spustit audio