Odkud berou redaktoři Zelené vlny dopravní informace?

4. února  2015 v 06:10  
Bohouš Beneš ve studiu Zelené vlny ukazuje informace v aplikaci Rodos - Foto: Dominika Nováková

Bohouš Beneš ve studiu Zelené vlny ukazuje informace v aplikaci RodosFoto: Dominika Nováková

Dopravní zpravodajství se neustále vyvíjí. Už nestačí jen říct, že na dálnici je kolona, v současné době už vám redaktoři Radiožurnálu řeknou i to, jak dlouho se tam zdržíte. A to je pro řidiče velmi důležitá informace.

„Je v podstatě zásadní, zejména v Praze. Samozřejmě, D1 je příšerná dálnice a případně čekám nebo se jí vyhnu.“ Jak se podle vás získávají informace o čase stráveném v koloně? „Od dopravních zpravodajů nebo přes policii, centrály a tak dále, když jsou bouračky.“ 

Jenže k tomu, aby z rádia mohlo zaznít: „Šestikilometrová kolona a zdržení 45 minut, v protisměru 15 minut,“ potřebují redaktoři více než jen informace od zpravodajů a policistů. V Zelené vlně teď právě novou relaci chystá Bohuslav Beneš a na jednom ze dvou monitorů má otevřenou aplikaci Rodos, která sleduje pohyb aut především na dálnicích. 

Čtěte také: Při čelním nárazu máme daleko větší šanci na přežití než při nárazu bočním

„Teď se dívám na D1, je to vše zelené, takže jede plynule.“ Jsou tady místa po zhruba dvou kilometrech – zelené, žluté nebo červené právě podle intenzity dopravy. Je vidět jednak časové zdržení, ale třeba i rychlost projíždějících aut. „Pokud je tam třeba pět kilometrů v hodině, tak to znamená kolonu, když je tam nula, je to stojící kolona. Objevuje se tady i doba zdržením je to všechno orientační, ne přesně na sekundy, ale určitě nám to dá jasný signál, kde to stojí a jak dlouho se řidiči zdrží,“ popisuje Bohuslav Beneš. 

Základem systému jsou data o pohybu téměř 140 tisíc firemních aut, která se ovšem kombinují ještě s dalšími informacemi. A tak se dopravního experta Rodosu Martina Hájka ptám, proč je to nutné? „GPSka nedokáže rozlišit, jestli je vozidlo na hlavním tahu nebo parkuje u benzínky, takže tam zase nastupuje mýtný systém a dopravní detektory.“ 

Neustálé změny 

Ve studiu Zelené vlny - vpravo aplikace Rodos, vlevo sepsaná dopravní relace do vysílání - Foto: Dominika Nováková

Ve studiu Zelené vlny - vpravo aplikace Rodos, vlevo sepsaná dopravní relace do vysíláníFoto: Dominika Nováková

A díky tomu víme, o kolik času nás kolona obere, situace na silnicích se mění doslova každou minutou, zvláště když po nehodě kolony vznikají a ještě nevyzpytatelnější jsou chvíle, kdy se proud aut rozjíždí. „Informace od řidiče je pro nás zásadní, je nejrychlejší, protože ten člověk je na místě. Systém Rodos má určité zpoždění,“ říká Bohuslav Beneš. 

Martin Hájek sice souhlasně přikyvuje, ale jedním dechem dodává, že jde jen o chvilkové prodlení. „Můžeme si představit, že 20 vozidel zaparkuje v koloně a to 20. nám řekne, jsem tady. O dalších 20 kolona naroste a vidíme co se děje prakticky v reálném čase.“ 

Čtěte také: Na platnost dálničních známek dohlíží každý den 25 hlídek celníků

Dvouletý pilotní projekt se pomalu chýlí k závěru, stát zatím nestvrdil jeho pokračování. Pomáhá ale dopravnímu zpravodajství Zelené vlny a užitečný může být i běžným řidičům. Díky stránkám viarodos se například mohou rozhodnout, jak jet z Prahy do Ostravy. „Třeba dnes vítězí D1, je to o půl hodiny rychlejší – 3 hodiny a 12 minut z Prahy do Ostravy. Kdežto severní cesta přes Hradec Králové je 3 hodiny a 45 minut,“ vyčetl Bohuslav Beneš z aplikace Rodos. Ale zítra to už může být zase naopak. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 23. května  2018 v 12:33     Audio  rubrika: Aktuálně

    Děti by měly chodit do školy pěšky, chybí jim pohyb

    Rodiče školních dětí tu situaci nejspíš dobře znají. Ranní provoz před většinou základních škol často připomíná spíš parkoviště u nákupních center. A podle organizace Pražské matky právě tady často dochází k těm nejnebezpečnějším...

     
  • 22. května  2018 v 12:18     Audio  rubrika: Aktuálně

    Moderní obytné vozy nabízí komfort jako hotelový pokoj

    Češi stále častěji vyráží na dovolenou v obytném voze. Dokládají to čísla Sdružení dovozců automobilů. Podle nich se v tuzemsku ještě před osmi lety měsíčně prodalo maximálně pár desítek vozů, zatímco v současné době...

     
  • 21. května  2018 v 12:12     Audio  rubrika: Aktuálně

    Asistenční služby umí pomoct i motorkářům

    Co uděláte, pokud se vám na silnici porouchá auto? Asi vás automaticky napadne zavolat asistenční službu. Motorkáři jsou jiní. Ještě donedávna byli zvyklí si pomáhat v případě problému mezi s sebou. Poslední dobou se...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 29 a 41, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 24.05.2018 10:30 Do 24.05.2018 16:30
  Od 24.5.2018 12:00 do 14:05; v ulici Tlumačovská v obci Praha; nehoda; 2 havarovaná vozidla; OA x NA.
  silnice III/2712, Hrádek nad Nisou - Bílý Kostel nad Nisou, okr. Liberec, uzavřeno, sportovní akce, Od 26.05.2018 13:00 Do 26.05.2018 17:00, Běžecký závod "Okolo 80 dubů", silniční dopravy doprava povolena ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace