Ojeté auto kupujte v zimě! Mráz ho prověří nejlépe

5. prosinec 2014 14:40

Pokud uvažujete o koupi ojetého auta a bojíte se, že by váš vyhlédnutý kousek mohl být pověstným zajícem v pytli, vyzkoušejte ho v mrazu. Odborníci radí nakupovat ojetiny na přelomu roku právě proto, že teploty pod nulou nejlépe prověří, zda je vůz opravdu v pořádku a odpovídá počtu najetých kilometrů.

Venku mrzne a vy se marně pokoušíte nastartovat. Motor škytá, ale nenaskočí. Aby vás podobná situace nepřekvapila hned první zimu s nově pořízenou ojetinou, dejte na rady odborníků a do bazaru se vydejte až ve chvíli, kdy teploty klesnou pod nulu.

„To auto samozřejmě poznám líp: jestli dobře topí nebo jestli je všechno v pořádku na zimní provoz. Motor je studený, takže můžu líp poznat, jestli jsou v pořádku třeba žhavicí svíčky, jestli je nějaký tlak. Když se startuje, tak diesely mívají větší problém,“ vysvětluje Tomáš Svoboda z AutoEsa. Důležité je vůz nastartovat takzvaně za studena.

Čtěte také

„Trvejte na tom, že si vůz nastartujete ten den jako první. Pokud vám prodejce předvádí vůz zahřátý, takzvaně připravený k testovací jízdě, pak doporučuji zpozornět. Může se snažit tím něco zakrýt,“ radí Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Jak by měla vypadat testovací jízda?

Následovat by podle Zicha měla důkladná testovací jízda: „Obvykle to bývá, tím spíš v zimě, minimálně deset až patnáct kilometrů. Poté si s vypnutým motorem osahejte chladiče, jestli jsou ohřáté, protože jedině tak se propojí celý okruh a lze zkontrolovat případné úniky chladicí kapaliny.“

Mimo jiné je třeba sledovat, jestli auto netáhne do stran, nevibruje nebo nevydává nepříjemné zvuky. Pečlivě prověřte plynulou akceleraci i rychlé brždění.

„Měli bychom si všímat toho, jak převodovka řadí, jak přesně jdou rychlostní stupně, jestli tam někde nezavadí nějaký synchron. Prostě jestli řazení funguje opravdu, jak má. Stejně tak, jestli jde motor správně do otáček, případně jestli správně spíná turbo. Toto všechno dohromady signalizuje, jestli je, nebo není motor v pořádku,“ upozorňuje Tomáš Svoboda.

Čtěte také

Podle něj také není na škodu se v půlce jízdy zastavit a podívat se, co vychází z výfuku: „Kouřivost motoru je také důležitá. Jednoduše se podívat, jestli z výfuku takzvaně nepadají saze.“

Dým by měl být jako pára, žádný hutný kouř. Zaměřte se i na jeho barvu. Čistě bílý dým znamená vodu v motoru, naopak sytě černý kouř motor bez vzduchu. Když je dým namodralý, zkontrolujte hladinu oleje.

autor: msk
Spustit audio