Oprava dálnice D1 u Ostravy je v nedohlednu. Přitom se její stav stále zhoršuje

20. listopad 2014 11:23

Arbitráž ohledně zvlněné dálnice D1 u Ostravy nezačne dřív než 15. ledna příštího roku. Do té doby musí stavební firma dodat rozhodčímu soudu další podklady. Spor mezi Eurovií a státem se táhne už od roku 2008, kdy se objevily první problémy s podložím. Od té doby se její stav zhoršuje a řešení je stále v nedohlednu.

„Už to trvá hodně dlouho. Nedávno jsem tam jel a zdá se mi, že vlny jsou tam čím dál tím větší.“

Pro důkaz, že asfalt je skutečně nerovný, nemusíme daleko. Jedním z nejoblíbenějších dálničních sjezdů v Ostravě je ten v části Přívoz. Jenže právě v těchto místech je jeden z uzavřených mostů, aspoň tedy pro těžká auta, a když teď najedu přímo na dálnici D1 směr Brno, tak už za chvíli přijdou vlny. Řidiči nákladních aut tady musí každou chvíli upravovat rychlost. Zrovna vjíždíme do úseku, kde je pouze 60kilometrová rychlost pro auta nad šest tun. Pokud se dostaneme dál, tak se cesta jako mávnutím červeného proutku změní a také podle názoru mnohých dalších řidičů – teprve tady za Ostravou začíná ta pravá dálnice,“ popsal jízdu po současné dálnici D1 reportér Martin Knitl. Její stav se podle Jana Rýdla z ŘSD stále zhoršuje.

Čtěte také

„Největší problémy jsou v úseku mezi kilometry 353 a 361, což je Ostrava v úseku Rudná-Hrušov. Zde je zvlnění takové, že skutečně je v racionálních úvahách snížení rychlosti, dnes je tam osmdesát a to znamená, že teoreticky bychom snížili na šedesát.“

Současnou situaci by výrazně mohla ještě zhoršit nadcházející zima. „Nemůžeme říct, že počkáme na jaro, abychom věděli, jak to bude vypadat. My samozřejmě obzvlášť tyto úseky neustále monitorujeme, známe jejich vývoj, známe pohyby stavebních hmot na místě. Máme dokonce i nějaké předpoklady, jak se to bude vyvíjet. A ty předpoklady nejsou dobré.“

Proč tedy stát dálnici neopraví a se zhotovitelem, tedy Eurovií, se pak následně o peníze nesoudí? „Bohužel toto řešení z právních důvodů není možné. Není ani možné přistoupit k řešení, se kterým přišla Eurovia na Ministerstvo dopravy, kdy navrhla, abychom se o náklady podělili. Znamenalo by to, mimo jiné například i u ostravských mostů, že stavbu, kterou my jsme si objednali, oni ji dodali s vadami. My jsme ji kompletně zaplatili a podali jsme reklamaci, takže bychom tam ještě něco z peněz daňových poplatníků měli navíc platit.“

Čtěte také

Stát se se stavební firmou dohaduje už roky. Na žádném navrhovaném řešení se ale obě strany za celou dobu neshodli. Stejně tak nechtějí stavbaři provést opravy na své náklady, protože tím by důvod k arbitráži v podstatě pominul.

„Vzhledem k podaným arbitrážím ze strany ŘSD je řešení pouze na jejich straně a my s tím bohužel nemůžeme nic dělat,“ konstatuje Iveta Štočková z Eurovie. Do poloviny ledna má firma dodat rozhodčímu soudu další podklady.

autor: pgj
Spustit audio