Pásy, které se při nehodě nafouknou. Jsou jako bezpečný polštář

21. listopad 2014 13:20

Kdysi byl airbag vnímán jen jako alternativa k bezpečnostním pásům. Teprve časem se ukázalo, že pokud není řidič připoutaný, může ho vystřelený airbag při nehodě i zabít. Dnes jsou moderní automobily vybaveny pásy i airbagy. A někdy také technologií, která oba bezpečnostní prvky spojuje. Řeč je o nafukovacích bezpečnostních pásech, které v sobě mají schovaný airbag. Ve španělské Málaze je testovala naše motoristická redakce.

Zápach spálených pneumatik a hlasitý výstřel airbagu znamená většinou jediné – stala se dopravní nehoda. Tady chybí jen skřípění plechů, to protože v Málaze se havarovalo jen jako. Cílem bylo vyzkoušet v praxi nafukovací pásy.

„Rána působí děsivě, když vybouchne pás, ale v případě nehody to je druhořadé. Je však zajímavé, jak je obal vzduchového vaku v pásu šitý – v případě nafouknutí se úplně roztřepil. Když ho natáhneme úplně do šířky, tak má 25 nebo 20 centimetrů a na délku 50 centimetrů,“ popisuje motoristický novinář Petr Holeček, jak vypadá nafukovací pás po simulované nehodě.

Čtěte také

Co předchází vystřelení airbagu z bezpečnostního pásu, vysvětluje Rolf Deges, šéf konstrukčního týmu nového Fordu Mondeo:

„Tyto bezpečností pásy fungují jako běžný airbag. Při nárazu se naplní plynem, který do nich proudí ze speciální patrony pod sedadlem. Trvá to asi jen 40 milisekund, aby byly nafouknuté ještě před tím, než se do nich opřete hrudníkem.“

Testovací figurína na zadním sedadle přežila náraz bez úhony. Energie se rozložila na pětkrát větší plochu než u běžného tříbodového pásu. Nafouknutý vak tak cestujícího ochrání před řadou zranění, která bezpečnostní pásy v autech mohou způsobit.

„Zde se jedná o zranění povrchová, zranění hlubších tkání, svalová zranění nebo zhmoždění. Může dojít až k poranění žeber. My se nejvíc bojíme poranění krční páteře – takzvaný whiplash syndrom, kdy dochází při pohybu a zpětném nárazu těla k zvýšenému ohnutí krční páteře a může dojít k poranění vazů i míchy,“ říká David Erhart, primář chirurgického oddělení pražské Nemocnice Na Františku.

Čtěte také

Rizikovou skupinou jsou mimo jiné děti. Jak je to ale s nafukovacími pásy a autosedačkou?

„Jelikož jsem sám otcem malých dětí, tak mě zajímalo, jestli můžu do těchto pásů zapojit dětskou sedačku. V tomto případě je nutné mít sedačku s ISOFIXem, kde se nepoužívá pás,“ říká Petr Holeček.

Nafukovací pásy najdete třeba i v luxusním Lexusu LFA. Velmi pečlivě se touto technologií zabývá i Mercedes, ve výbavě je má například nová třída S.

autor: msk
Spustit audio