Pneumatiky v horku: Upouštět kola není nutné. Huštění nikoliv podle teploty, ale podle zatížení

29. srpna  2015 v 13:10  
Pneumatika (ilustrační snímek) - Foto:  Bob Jagendorf,  licence Creative Commons CC BY-NC 2.5

Pneumatika (ilustrační snímek)Foto:  Bob Jagendorf, licence Creative Commons CC BY-NC 2.5

V horkých dnech se pneumatiky zahřívají více než obvykle. Podle některých pneuservisů by řidiči měli upouštět vzduch v kolech, aby se nepoškodila. Jak jsme ale zjistili, není to nutné. Ani teploty vysoko nad 30 stupňů nemůžou způsobit jejich prasknutí.

Prasklá pneumatika za jízdy není nic příjemného. Teď v létě je to ale docela častý úkaz. Zažil to i jeden z našich posluchačů, který se pak v pneuservise dozvěděl, že kvůli vysokým teplotám měl v pneumatikách upustit vzduch. Jak jsme ale zjistili, horko není tím hlavním důvodem defektu. A už vůbec není nutné kvůli teplotě snižovat tlak v pneumatikách. 

"Byl slyšet jenom takový tupý zvuk, že se něco stalo. Ta pneumatika mi praskla – když se podíváme na to auto – tady na boční straně," popisuje svou zkušenost z brněnské dálnice Václav Pešička, který se pak v pneuservisu dozvěděl, že důvodem proražení byly vysoké teploty. 

"Mě zarazila informace, že při vysokých teplotách by se měly pneumatiky mírně upustit. Že v horku je ta pneumatika příliš nahuštěná. Po jízdě po dálnici dostává ještě větší zápřah a kvůli tomu praskla," doplňuje Václav Pešička. 

Čtěte také: Úsekové měření v omezeních na D1: Zkušebně od konce srpna, naostro od jara 2016

Homologace pro Evropu počítá s vysokými teplotami 

Jak nám potvrdil jeden z pneumatikářských odborníků Jaroslav Braňka, u nás prodávaná kola by bez problémů měla vydržet i extrémně vysoké teploty: "Většina pneumatik, které se tady pohybují, má homologační certifikát Evropské unie. Tam je po stranách napsané 'éčko'. To znamená, že je to pro provoz v Evropě." Tedy jak v České republice, tak třeba i ve Španělsku, kde z našeho pohledu extrémní teploty nad 35 stupňů jsou naprosto běžné. 

Horko není hlavní příčinou defektu 

"Nepředpokládám, že by došlo k poškození pneumatiky během běžné jízdy, aniž by tam byl další podnět na to prasknutí," doplňuje Jaroslav Braňka. 

A s tím souhlasí i majitel jednoho z pražských pneuservisů Pavel Procházka. Podle jeho zkušeností většina pneumatik praskne po najetí na nějaký předmět: "Ať je to hřebík, kámen. Například stačí, když bude výmol s ostrým okrajem, a ta pneumatika to prostě nezvládne a může dojít k proražení." 

Čtěte také: Auta v Česku stárnou, chystá se ekologická daň

Změna nahuštění ne podle teploty, ale podle zatížení 

Pokud auto stojí při vysokých teplotách na sluníčku, pak se vzduch v pneumatikách sice zvýší, ale není to důvod k jeho upouštění. "Budu mít pneumatiky upuštěné. Po 100 kilometrech bude bouřka, z 35 stupňů to spadne na 25, a to přece neznamená, že pojedu k první benzínové pumpě a zase opět nafouknu," uzavírá Pavel Procházka. 

Pro nahuštění kol je rozhodující zatížení auta, případně rychlost. Nikoliv venkovní teplota. Stačí se držet doporučení výrobce auta. Najdeme ho například na víčku nádrže.
 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 21.5.2019 05:30 do 06:05; D6 - 26.9km na trase Nové Strašecí - Praha; zvěř na vozovce; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; sražena žvěř
  Srážky: přeháňky, D48-64,8 km
  Srážky: přeháňky, D48-64,9 km

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas