Pneumatiky v horku: Upouštět kola není nutné. Huštění nikoliv podle teploty, ale podle zatížení
V horkých dnech se pneumatiky zahřívají více než obvykle. Podle některých pneuservisů by řidiči měli upouštět vzduch v kolech, aby se nepoškodila. Jak jsme ale zjistili, není to nutné. Ani teploty vysoko nad 30 stupňů nemůžou způsobit jejich prasknutí.
Prasklá pneumatika za jízdy není nic příjemného. Teď v létě je to ale docela častý úkaz. Zažil to i jeden z našich posluchačů, který se pak v pneuservise dozvěděl, že kvůli vysokým teplotám měl v pneumatikách upustit vzduch. Jak jsme ale zjistili, horko není tím hlavním důvodem defektu. A už vůbec není nutné kvůli teplotě snižovat tlak v pneumatikách.
"Byl slyšet jenom takový tupý zvuk, že se něco stalo. Ta pneumatika mi praskla – když se podíváme na to auto – tady na boční straně," popisuje svou zkušenost z brněnské dálnice Václav Pešička, který se pak v pneuservisu dozvěděl, že důvodem proražení byly vysoké teploty.
"Mě zarazila informace, že při vysokých teplotách by se měly pneumatiky mírně upustit. Že v horku je ta pneumatika příliš nahuštěná. Po jízdě po dálnici dostává ještě větší zápřah a kvůli tomu praskla," doplňuje Václav Pešička.
Homologace pro Evropu počítá s vysokými teplotami
Jak nám potvrdil jeden z pneumatikářských odborníků Jaroslav Braňka, u nás prodávaná kola by bez problémů měla vydržet i extrémně vysoké teploty: "Většina pneumatik, které se tady pohybují, má homologační certifikát Evropské unie. Tam je po stranách napsané 'éčko'. To znamená, že je to pro provoz v Evropě." Tedy jak v České republice, tak třeba i ve Španělsku, kde z našeho pohledu extrémní teploty nad 35 stupňů jsou naprosto běžné.
Horko není hlavní příčinou defektu
"Nepředpokládám, že by došlo k poškození pneumatiky během běžné jízdy, aniž by tam byl další podnět na to prasknutí," doplňuje Jaroslav Braňka.
A s tím souhlasí i majitel jednoho z pražských pneuservisů Pavel Procházka. Podle jeho zkušeností většina pneumatik praskne po najetí na nějaký předmět: "Ať je to hřebík, kámen. Například stačí, když bude výmol s ostrým okrajem, a ta pneumatika to prostě nezvládne a může dojít k proražení."
Změna nahuštění ne podle teploty, ale podle zatížení
Pokud auto stojí při vysokých teplotách na sluníčku, pak se vzduch v pneumatikách sice zvýší, ale není to důvod k jeho upouštění. "Budu mít pneumatiky upuštěné. Po 100 kilometrech bude bouřka, z 35 stupňů to spadne na 25, a to přece neznamená, že pojedu k první benzínové pumpě a zase opět nafouknu," uzavírá Pavel Procházka.
Pro nahuštění kol je rozhodující zatížení auta, případně rychlost. Nikoliv venkovní teplota. Stačí se držet doporučení výrobce auta. Najdeme ho například na víčku nádrže.