Po mostě nad 72. kilometrem dálnice D1 se letos ještě jezdit nebude
Nový povrch alespoň v jednom pruhu dálnice D1 – tak takhle to mělo podle původních předpokladů vypadat v těchto dnech v modernizovaných úsecích naší nejstarší dopravní tepny. Jenže ačkoli se na dálnici stále pracuje, pak vinou pozdějšího začátku bude nový koberec až na jaře. Teď se ovšem ukazuje, že nebude dokončen ani most na 72. kilometru, kam se v zimě měly vrátit autobusy.
Když se poslední zářijovou sobotu podařilo hladce usadit čtyři více než třicetimetrové nosníky nad dálnici, věřili přihlížející obyvatelé Děkanovic a Studeného, že do zimy budou jejich obce opět propojeny. „Doufáme, zima s objížďkou by byla krušná. Máme spíš takovou zkušenost, že nám jezdí auta přes vesnici, tak je rušněji. Těším se, až most postaví, aby byl klid.“
Bohužel v zimě to ještě nebude. Kvůli rozšíření D1 se letos bouralo celkem devět mostních nadjezdů a děkanovický byl jediný, po kterém vedla silnice třetí třídy. Proto chtěli stavbaři nový postavit do zimy. Jenže vinou drobných problémů při dostavbě se to nestihne, jak Radiožurnálu potvrdil stavbyvedoucí Borek Růžek.
„Izolace mostu a povrchy by nám harmonogramově spadly na přelom listopadu a prosince a z důvodu klimatických podmínek se tyto práce nedají provádět. Teplota pro pokládku brusné vrstvy je pět stupňů nad nulou,“ vysvětluje Borek Růžek.
A to v noci na vysočině už nebude. Vzhledem k tomu, že znovupostavení mostu je pouze dílčím krokem v průběhu modernizace, není možné vyměřit stavební společnosti nějakou pokutu. Přesto ale stavební sdružení Colas a Porr bude muset kvůli nezprovoznění mostu sáhnout hlouběji do kapsy. „Nám vyplývá ze stavebního povolení, že musíme zajistit zimní údržbu na cestě, na které se pohybuje autobusová doprava mezi obcemi Děkanovice a Studený,“ říká Borek Růžek.
Autobusy jezdí přes pole
A to na vlastní náklady. Zatímco pro běžnou dopravu existuje šestnáctikilometrová objížďka, pak linkové autobusy jezdí „zkratkou“ přes polní cestu, jejíž průjezdnost v zimě bude na objednávku stavbařů zajišťovat krajská správa a údržba silnic. Studenovický starosta Bohuslav Bušek ale už dříve vyjádřil obavy z toho, že se touto cestou bude jezdit i v zimě. „Bojím se, aby nedošlo k nějaké nehodě, protože je to opravdu úzká cesta, nepřipravená k tomuto účelu, aby mohla sloužit.“
A tak alespoň jedna dobrá zpráva na závěr – dopravní omezení na dálnice D1 mezi Loktem a Hořicemi zmizí nejpozději za 20 dnů. „V tuto chvíli probíhají práce na zpětném zásypu středového pásu dálnice, kde probíhá ještě doosazování drenáží a kabelovodů. Posléze budou osazena svodidla a bude připravena dálnice pro provoz. Termín zprůjezdnění máme 28. listopadu,“ upozorňuje Borek Růžek. Nejpozději v té době by měla skončit také omezení u Šternova a Jihlavy.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Navalná: Obyčejní Ukrajinci chápou, že ne všichni Rusové jsou proti nim. Kyjev dělá chybu, že je ignoruje
-
‚Nesvítilo se tam.‘ Policie chytila zloděje, který se vloupal do domu masového střelce z fakulty
-
World Press Photo vyhrál snímek z válečné Gazy. Žena na něm drží mrtvou neteř v náručí
-
Automatizované metro bez řidičů. Dopravní podnik vypsal tendr za asi 86 miliard na vlaky pro linky C a D