Policisté z vrtulníku dohlédnou až na tachometr vašeho auta

7. listopad 2014 13:20

Na dodržování dopravních předpisů dohlíží velmi často policisté i z vrtulníku. Řidiči často, aniž to tuší, jsou pod jejich dozorem. Policisté vrtulník využívají už desítky let nejen na sledování dopravy a případných kolon, ale také dokážou hlídkám na zemi říct, čeho se kdo dopustil, a navíc jeho počínání ze vzduchu natočit na záznam.

„Používáme běžně výšku kolem 300 metrů, tento vrtulník má cestovní rychlost přes 200 kilometrů, maximální rychlost to má skoro 300 km/h,“ popisuje mi své pracovní náčiní pilot Michal Šnajdr.

Kromě dvou pilotů je ve vrtulníku také operátor, tentokrát Petr Endrst, který mi vysvětluje, co je obsahem koule na ližině vrtulníku. „Máme tam tři kamery. Jedna je termovizní, zbylé dvě jsou denní kamery. Jedna má stálou optiku a ta druhá zoomovací. Jsme schopní si přiblížit vozidla, která porušují dopravní předpisy – jednou kamerou si auto přiblížíme a druhou jsme schopní přečíst espézetku.“

Čtěte také

Tyhle kamery dokážou přiblížit předměty i na několik kilometrů. A ze vzduchu dokážou přečíst nejen registrační značku auta, ale bez problémů i identifikovat jeho řidiče. „Ve chvíli, kdy zachytíme přestupek, tak řidiče v autě sledujeme až do místa, kde si ho přebere pozemní hlídka, která ho identifikuje, ztotožní. Takže my máme v záběru, že si opravdu nepřesedl a že se nemohl s nikým jiným prohodit,“ popisuje Petr Endrst.

Vrtulník policie nepoužívá jen na takzvaný dohled nad provozem, ale třeba i na stíhání čtyřkolkářků, kteří ničí národní park na Šumavě a podobně. „Nejčastější u nás bývá předjíždění přes plnou čáru. Dopravní policie má vytipované úseky, které jsou nebezpečné. Ty my sledujeme, protože tam dochází ke smrtelným nehodám,“ říká Petr Endrst.

Čtěte také

Řada lidí si zásah vrtulníku představuje ve chvílích, kdy se po silnici řítí pirát silnic a policejní hlídky na zemi jsou na něj krátké a nemohou ho zastavit. „I takové situace řešíme, protože vrtulník bývá ve vzduchu převážnou část dne. Takže jsme toho schopní po spojení s prezidiem nebo s jakoukoliv hlídkou. Ty nám můžou předávat informace o řidiči, který třeba ujíždí hlídce a my jsme v relativně krátké době schopni se na místo dostat a zasáhnout, případně pomoct hlídce člověka dosledovat, když odbočí někam na polní cestu nebo se chce schovat,“ vysvětluje Petr Endrst.

autor: pgj
Spustit audio