Poslední úsek D8 je otevřený, ostatní dálnice na dokončení teprve čekají

27. prosinec 2016 13:20

Ministerstvo dopravy chce příští rok rozestavět desítky kilometrů nových dálnic. Pokud úředníci seženou potřebná povolení, začnou stavaři pracovat na zhruba 20 úsecích. Například na prodloužení D6 z Prahy do Karlových Varů nebo na dálničním obchvatu Zlína. Po dlouhých letech čekají velké změny také obyvatele Hradce Králové.

Betonové zábrany a za nimi asfalt uprostřed zarostlých lánů před Hradcem Králové. Tak už pět let vypadá konec dálnice D11 z Prahy do Polska, která stále čeká na dokončení. „Určitě to Hradci ulehčí, ty nejvíc exponované křižovatky si oddechnou. Bydlím v Ruseku a objížděl bych celý Hradec krásně pohodlně po dálnici,“ říká jeden z oslovených řidičů.

Čtěte také

Dlouholeté přání Hradečanů se podle plánu Ředitelství silnic a dálnic začne plnit příští rok. „Příští rok budeme zprovozňovat dojezd D11 do Hradce Králové a zároveň příští rok začneme budovat další dva úseky D11 na polské hranice,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Spolu s pokračováním D11 začnou silničáři u Hradce Králové stavět i dálnici D35. „Na obou těchto úsecích by už na začátku nového roku měly začít archeologické práce, po nich bychom přecházeli k realizaci,“ uvádí náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček s tím, že D35 bude v budoucnu důležitou paralelou k vytížené dálnici D1.

Ta navíc stále není dokončená. „Stavíme v tuto chvíli už předposlední úsek D1 u Přerova a příští rok ke konci stavební sezóny po archeologickém průzkumu začneme stavět úplně poslední kus D1. To znamená, že za nějaké tři, tři a půl roku budeme mít kompletní trasu od Norimberku, Rozvadova přes Prahu, Brno až na Ostravu a polské hranice,“ podotýká Jan Rýdl.

Čtěte také

Ředitelství silnic a dálnic bude v příštím roce pracovat zhruba se 46 miliardami korun. Necelou třetinu poskytla Evropské unie. Podle stínového ministra dopravy z KSČM Karla Šidla je rozpočet na dopravní stavby dostačující. „Nás mrzí jedna věc, a to že vždy je slibováno více, než je ve skutečnosti uděláno. A když to vezmeme z hlediska letošního roku, tak dobře, otevřeli jsme kousíček D3, otevřel se kus D8, který je kolem 14 kilometrů. A když to sečtete, je to do 20 kilometrů. Žádná velká sláva,“ říká.

Resort dopravy kvůli výstavbě dálnic už dříve kritizovala například opoziční ODS. Kvůli otevření D8 se ministr dopravy Dan Ťok za hnutí Ano dostal do sporu také s premiérem Bohuslavem Sobotkou z ČSSD. Ten už dříve Ťokovi vytkl, že netlačí na stavaře, aby pracovali rychleji.

Příští rok se česká dálniční síť rozroste zhruba stejně jako letos. Řidiči nově projedu úseky D3 u Veselí nad Lužnicí a Českých Budějovic, D11 u Hradce Králové a D4 u Příbrami.

autor: msk
Spustit audio