Používání přileb cyklisty se projevilo v počtu obětí z jejich řad

11. duben 2014 13:20

Bez přilby loni na našich silnicích zemřelo 48 cyklistů a dalších víc než tři sta bylo těžce zraněno. S přilbou to bylo 10 mrtvých a stovka zraněných. Jasný argument, proč jezdit na kole s přilbou, i když to pro dospělé není povinné. A to mluvíme jen o těch, kteří bourali na silnicích, a ne někde v lese. Leckdy přitom bouráme z naprosto nepochopitelných důvodů.

V 90. letech minulého století ročně zemřelo 120 - 140 cyklistů. Nejvíc jich zemřelo v roce 1995 – 146. Zlom začal po roce 2000, od kdy počet obětí z řad cyklistů klesá. „Tam je zajímavé pozorovat, jak si společnost postupem času uvědomuje bezpečnost, že to není něco, co my vyžadujeme jenom z nějakého vlastního dobrého pocitu, ale je to o tom, že se to opravdu vyplácí. Když například porovnáme počty usmrcených mezi lety 2013 a 2007 u cyklistů, kteří neměli na hlavách přilby, tak v roce 2007 bylo usmrceno 90 osob, v roce 2013 to bylo 48 lidí bez helmy. Rozdíl tam určitě je,“ konstatuje dopravní policista Michal Hodboď.

Čtěte také

Počty těžce zraněných ovšem neklesají, ročně se po pádu z kola vážně zraní přes tři sta lidí. Svoji roli snížení počtu obětí sehrálo i nařízení povinných přileb pro děti a mladistvé do 18 let v roce 2006. O to smutnější je, že loni zemřel jeden chlapec do 15 let bez ní a dalších osm dětí bylo těžce zraněno. Mezi poměrně časté příčiny nehod cyklistů patří i podcenění výbavy a stavu samotného kola.

„Je třeba důležité věnovat se technickému stavu jízdního kola, to znamená, aby byly funkční brzdy, aby bylo jízdní kolo v souladu s předpisy, aby splňovalo všechny podmínky z hlediska viditelnosti. Povinností cyklisty je používat zviditelňující prvky – osvětlení kola,“ upozorňuje Michal Hodboď.

Často pak dochází ke kuriózním nehodám, žel se smutným koncem. „Jmenujme například nehodu, kdy došlo ke srážce cyklisty s chodcem a chodec utrpěl těžká zranění, dále dopravní nehoda, kdy cyklista použil speciální závodní kolo, které mělo upravené brzdy, a s takovým kolem potom nezvládl řízení a také došlo k těžkým zraněním,“ varuje Michal Hodboď.

Čtěte také

Ani tam, kde bychom mohli jezdit poslepu, bychom neměli nic podcenit. „Byla dopravní nehoda, kdy cyklista projížděl úsekem, který byl opatřený závorou. Závora byla permanentně zvednutá a on na to spoléhal. Potom tímto úsekem projížděl znovu, ale závora byla dole, on si toho nevšiml a došlo k nárazu a opět došlo k velice vážným zraněním,“ říká Michal Hodboď. A ještě jedno varování – od počátku roku už si nehody vyžádaly životy 10 cyklistů, a to jejich sezóna teprve začíná.

autor: pgj
Spustit audio