Povinné ručení musí ze zákona platit každý motorista. Co čeká ty, kteří se tomu snaží vyhnout?

17. duben 2015 12:45

Už od roku 1908 musí řidiči povinně platit pojištění za auto. Ale teprve až posledních 15 let si mohou vybrat, kolik je to bude stát. Na přelomu století skončil monopol jedné z pojišťoven. Přesto stále existuje velká skupina motoristů, která povinné ručení neplatí vůbec.

„Dobrý den, pane řidiči, silniční kontrola, předložte mi vše potřebné k řízení a provozu vozidla. Zelenou kartu od vozidla, najdete pojištění?“ Tak s tímto požadavkem dopravních policistů se určitě už setkal nejeden z nás. Ale zatímco řidičský průkaz prokazuje naši schopnost ovládat auto a osvědčení o registraci zase jeho technickou způsobilost, pak zelená karta je důležitá především pro samotného řidiče. Pokud by totiž někoho naboural nepojištěným autem, pak se nemusí doplatit. Stačí příklad.

Čtěte také

„Řidič vjede do protisměru a na přechodu těžce zraní chodce. A jenom to léčení za šest měsíců přišlo na tři milióny dvě stě tisíc korun.“ Které pak Česká kancelář pojistitelů podle svého výkonného ředitele Jakuba Hradce vymáhá po nepojištěném majiteli auta. Ze zákona je totiž povinen povinné ručení platit.

„Vzhledem k tomu, že se postupně ukázalo, že škody způsobené vozidlem jsou natolik vysoké, že je nezvládnou motoristé sami hradit, tak bylo zavedené povinné ručení.“ A to podle Aleše Povra z České asociace pojišťoven nabízí aktuálně 12 pojišťovacích ústavů. Přičemž ceny jsou z celoevropského pohledu spíše podprůměrné a velice různé. I sami řidiči vědí, že není snadné vybírat.

„To jsem nestudoval, nerad papíruju. Studoval jsem to, jednu jsem si vybral a zatím u ní zůstávám. Jste u nějaké pojišťovny, kde jste pojištěný na 70 miliónů korun a platíte čtyři nebo pět tisíc korun, najednou přijde jiná pojišťovna, která vám dá pojištění na 100 miliónů korun za polovic.“

Přesto více než 120 tisíc aut jezdilo začátkem roku bez povinné pojistky a zatím se podle Povra nedá říct, jak jejich počet ovlivnilo lednové zrušení denních sankcí za nepojištěné auto. „Na to je relativně brzy. V loňském roce bylo zhruba 2800 tisíce nepojištěných škod. Bohužel přestože počet klesal, výrazně rostla závažnost škod.“

Čtěte také

V případě, že se úřad – ať už od pojišťovny či policie – dozví, že auto nemá povinné ručení, pak zahájí s jeho majitelem správní řízení. Jak potvrzuje Petr Musil, který je pověřen řízením odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy. „Provozovatel, vlastník by měl odevzdat registrační značky a osvědčení o registraci do takzvaného dřívějšího depozitu. Pokud tak neučiní a nezhojí to tím, že si sjedná pojistku, může být sankcionován až do výše 50 tisíc korun.“ Neexistuje totiž žádná „ochranná" lhůta, po kterou může auto na silnici jezdit bez povinného ručení. Pojistku musí mít vždycky.

autor: evk
Spustit audio