Pozor na mokré silnice, hrozí akvaplaning

3. duben 2017

Na silnicích dávejte pozor na kaluže. Můžete totiž dostat takzvaný akvaplaning. V Česku v těchto dnech vytrvale prší. Meteorologové sice hlásí, že deště postupně ustanou, voda ale na silnici ještě nějakou dobu zůstane. Smyk na kaluži přitom může být velmi nebezpečný. A stačí jen třeba půlcentimetrová kaluž.

„Rozjíždíme se z kopce na polygonu, před námi zatáčka, celkem prudká a plná vody. Jedeme 80km/h a zatáčíme. Běžný řidič by pravděpodobně zazmatkoval a zabrzdil, dostal by přetáčivý smyk a následky raději nedomýšlet,“ říká na mosteckém polygonu motoristický novinář Radek Pecák.

Zatáčku plnou vody jsme projeli několikrát. Takzvaný akvaplaning hrozí řidičům pokaždé, když pneumatiky přestanou odvádět vodu do stran. Jakmile se voda nahromadí pod ně, tak může šofér rychle ztratit kontrolu nad autem a nabourat.

Čtěte také

„Může v prvotní situaci k tomu, že auto se hrne ze zatáčky ven rovně. Řidič by měl zareagovat jednoduše: Sundat nohu z plynu, případně u manuálu vyšlápnout spojku. A pokud je to ještě v mezích fyziky, auto by se mělo srovnat, mělo by se to vyřešit,“ doplňuje odborník na pneumatiky Jakub Michalovič.

Za smyk v kaluži nemůžou vždy jen pneumatiky, ale často i sami řidiči, kteří jedou v dešti moc rychle. „Když vidím, že se stopy za vozidlem rychle zavírají, že je na vozovce již hladina vody, třeba i centimetr vody, tak nesníží rychlost a pokračují dál po dálnici 130km/h,“ říká Robert Vacek z Autoklubu ČR.

Hodně nebezpečné můžou být v dešti vyjeté koleje na dálnici. Jakmile vám začne na mokré silnici vibrovat volant, je nejvyšší čas zpomalit. Jsou to buď rázy do volantu, nebo z ničeho nic vylétne otáčkoměr, ačkoliv jedeme konstantní rychlostí, ta kola už prokluzují.“ doplňuje Robert Vacek.

Někteří prodejci tvrdí, že na nových gumách hrozí aquaplaning až v 90 kilometrech za hodinu. U starších, která ještě splňují normu na hloubku dezénu 1,6 milimetrů, se do smyku může auto dostat už při 60kilometrové rychlosti.

autor: hbc
Spustit audio