Při čelním nárazu máme daleko větší šanci na přežití než při nárazu bočním

3. únor 2015 13:20

Při dopravních nehodách se loni zranilo přes 26 tisíc lidí. Z toho 2 762 těžce. Nejhorší následky jsou při čelních střetech a bočních nárazech. V nižších rychlostech je ale čelní náraz bezpečnější. Míra zranění je totiž vždy závislá na typu nehody. Řidiče pak vždy překvapí, jak velká rána to je i v malých rychlostech.

„Bylo to na dálnici D11 v pátek odpoledne v dopravní špičce, pršelo a v levém pruhu zůstala dvě auta na blikačkách, viděl jsem je na poslední chvíli a trefil jsem je levým bokem. Rána mě dost překvapila, ale skončilo to naštěstí dobře, odnesly to jenom plechy,“ popsal nám jeden z řidičů na pražské Pankráci a další přidal svoji zkušenost.

Čtěte také

„Nedání přednosti v jízdě, odbočoval doleva z Jiráskova mostu k Mánesu. Já jsem jel z Karlova náměstí rovně na Jiráskův most.“ I pro něj byl náraz v pouhé městské rychlosti překvapivý. „Popravdě překvapila mě ta rána, auto bylo hodně rozbité.

Obecně platí jedna zásada, jak radí instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor. „Nebourat. Snažte se předcházet té situaci, přizpůsobte rychlost, předvídejte za ostatní. Ale když už je nevyhnutelný střet, snažte se vždycky narovnat auto tak, abyste bourali předkem. Brzdím, co mi síla stačí do poslední chvíle, abych se snažil co nejvíc snížit rychlost. Bourat vždycky předkem celou plochou.“

Z boku je náraz horší

Zkušenosti s následky nehod má i šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Nejzávažnější následky jsou samozřejmě při bočních nárazech, takže je to zpravidla po té, co se řidič svou nepřiměřenou rychlostí dostane do smyku, následně narazí do nějaké pevné překážky, nebo naopak bočně do protijedoucího vozidla, a tam jsou následky fatální.“

Logicky platí, že čím vyšší rychlost, tím větší riziko vážných zranění. Při čelním střetu dvou aut jedoucích devadesátkou se energie obou sčítají a následky bývají rovněž tragické. Ale především v nižších rychlostech platí, že čelní náraz auto vstřebá lépe a riziko zranění je nižší. „Boční nárazy jsou rozhodně závažnější než čelní střet. U rychlosti od 50 km/h je v podstatě stejný problém u bočního nárazu, který vznikne ve 30 km/h,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář na to, že boční náraz nás může zabít v pouhé třicítce. Důvod je podle Jana Faktora nasnadě.

Čtěte také

„Když vidíte, jak sedíte v autě, tak jsou okolo vás dveře. Samozřejmě mají výztuhy, jsou boční airbagy, jsou zesílené prahy, samozřejmě i střecha. Ale předek je obrovská masa před vámi, kde je motor a ta energii zachytí maximálně. Potom je odpověď víceméně jasná,“ říká Jan Faktor. Nejdůležitější pak je správně sedět, být připoután s pásem pořádně dotaženým tak, aby při případné nehodě mohly správně zafungovat všechny bezpečnostní prvky jako například airbagy.

autor: pgj
Spustit audio