Při uzavření tunelu se chovejte správně

4. únor 2014 13:10

O víkendu silničáři opět po třech týdnech zprovoznili Lochkovský tunel. Jeho uzavření si vyžádal požár kamiónu v polovině ledna. Díky nejmodernějšími zabezpečení a rychlému zásahu obsluhy i hasičů škody dosáhly necelých 6 miliónů korun. I v tomto případě se ale ukázalo, že řidiči nevědí, jak se v takové situaci chovat.

Požáry v tunelech nejsou tak neobvyklé, jak by se mohlo zdát. V lednu hořelo v Lochkovském tunelu, v říjnu vzplál kamión v tunelu Klimkovickém. Naštěstí se obešly bez obětí na životech. Mezi nejtragičtější nehody v tunelech posledních let patří ta z roku 1999 pod Mont Blancem s 39 mrtvými a Gotthardském tunelu v roce 2001 s 11 oběťmi. Řidiči přitom často podceňují základní pravidla chování v tunelech. Je-li tunel uzavřen, tak je uzavřen. To řidiči nerespektovali ani u požáru v tom Lochkovském.

Čtěte také

„Prvotní co je, tak nevjíždět do tunelu, když je tunel uzavřený. Bohužel i v tomto případě se stalo, že byl tunel uzavřený, byla tady rozsvícená značka „zákaz vjezdu“, červené křížky a stejně některá vozidla do tunelu vjela,“ popisuje Milan Tůma z ŘSD.

Řidiči tuhle situaci značně podceňují, chtějí tunelem projet za každou cenu. Nikdy ale nevíme, zda tunel uzavřel nadměrný náklad, který spustil čidla, nebo právě začínající požár. „Pokud už tam vozidla jsou, je tady rozhlas, který řidiče informuje o tom, co mají udělat – opustit tunel, kde ho mají opustit, jsou tam propojky, je všechno značené světelně, rozsvítí se další světla. Řidiči by měli co nejrychleji vypnou motor, opustit vozidlo a následně tunel podle šipek a podle instrukcí, které přicházejí z amplionů, které jsou po tunelu rozmístěné,“ upozorňuje Milan Tůma.

Zmatkování a snaha zachránit si svoje auto dělá hasičům podle Tomáše Havlíka, velitele zásahu u Lochkova, největší problém. „V podstatě taková situace se stane v nějaké hloubce tunelu a samozřejmě řidiči, kteří se dostanou za tuto událost, mají problém v tom, že tam mají nechat svoje auto na pospas a evakuovat se do vedlejšího tunelu. Takže probíhají snahy o otočení auta, couvání a tím vzniká komplikovaná dopravní situace a pro nás potom složitější průzkum, pokud dojde k zakouření prostoru, ve kterém auta stojí,“ vysvětluje Tomáš Havlík.

Čtěte také

Navíc ztrácíme čas na bezpečný odchod a každá minuta hraje roli. Tunel se snadno změní v ohromný komín. „Když hoří pneumatiky, když hoří plasty, jsou tam škodlivé zplodiny. Hlavně nezachraňovat majetek, ale v první řadě si zachránit život a utéct z tunelu ven,“ říká Milan Tůma.

Pro lepší manipulaci s odstavenými auty pak někteří doporučují nechat klíčky v zapalování. To se mnohým samozřejmě nechce. Hasičům to zas až tak nevadí. Na druhou stranu, když budou hasiči potřebovat s autem pohnout, jak se říká, mazat se s ním nebudou a daleko pravděpodobněji dojde úhony, i když ho požár nezasáhne.

autor: pgj
Spustit audio