Proč nejsou uzavírky koordinované?

21. května  2015 v 13:20  
Uzavírka (ilustrační snímek) - Foto: Filip Jandourek

Uzavírka (ilustrační snímek)Foto: Filip Jandourek

Letos v létě a na podzim bude provoz po celém Česku komplikovat značné množství uzavírek. Opět bohužel hrozí, že budou probíhat současně práce na dálnicích i souběžných komunikacích.

Co cesta, to uzavírka. I tak by se dalo parafrázovat známé pořekadlo. Díky čtyřmiliardové státní dotaci začaly kraje a obce ve velkém opravovat své silnice. Ale protože opravy se nevyhýbají ani dálnicím, pak je to téměř past pro řidiče. Z jedné uzavírky vjíždějí do druhé, tak jako třeba na dálnici D5 a v Cerhovicích. Ale pozor, jak jsme zjistili, bude ještě hůř! 

„Lepší cesty chceme všichni. Ale já mám pocit, že to někdo plánuje naprosto bez rozumu. Nejsou náhradní trasy a tak dále. Když se třeba udělala objížďka u Rousínova, tak tam začali frézovat vozovku po pár týdnech. Takže není vůbec úniku,“ shrnuje pocity asi všech jeden z řidičů. 

Čtěte také: Řidiče na cestě z Plzně do Prahy trápí dvě souběžné silniční opravy

Správci komunikací nemají povinnost spolupracovat 

Jak jsme ale zjistili, žádný zákon nebo vyhláška nepřikazuje správcům více než 55 tisíc kilometrů našich silnic spolupracovat. A tak opravy může obec, kraj či stát dělat, kdy chce. 

„Žádný jednotící orgán neexistuje. V případě dálnice a silnice 2. třídy je zde jak odlišný vlastník, tak odlišný úřad, který tyto akce povoluje. A tito dva o sobě zpravidla vůbec neví, pokud mezi nimi nefunguje zájem tyto věci koordinovat,“ konstatuje vedoucí silničně-správního úřadu Ministerstva dopravy Ján Skovajsa, podle kterého jsou hlavním problémem peníze na opravy. Tentokrát ne proto, že by chyběly, ale naopak, že jich je hodně. Vedle evropských peněz z regionálních či dopravního fondu dal stát přes 4 miliardy na opravy krajských cest. A to vše pod podmínkou dokončení v letošním roce. Jenže stavební sezóna má jen pár měsíců. 

„Známe několik případů, kdy se našich uzavírkových komisí na dálnicích účastnili zástupci obcí. A ačkoliv věděli, že bude probíhat oprava na dálnici, i přesto se pustili do oprav na souběžných komunikacích s dálnicí,“ zmiňuje Ján Skovajsa. Jako například na dálnici D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde už loni bylo jasné, že modernizace tady bude pokračovat až do letošních prázdnin. Přesto je souběžná silnice od jara zavřená, což – jak ví i redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš – je problém: „Byla tam jednou i dvacetikilometrová kolona. Řidiči sjíždějí a hledají volnou objížďku.“ 

Čtěte také: Test nouzového systému eCall: Pomoc přivolá automaticky i tlačítkem

Obce musí souhlasit s objízdnými trasami, ty se ale při opravách dálnic nestanovují, protože se „jen“ snižuje počet nebo šířka jízdních pruhů. V případě nehody jsou ale kolony dílem okamžiku. A tak ministerstvo dává krajům aspoň doporučení: „Aby preferovali opravy komunikací, které nejsou souběžné s dálnicemi v úsecích, kde ŘSD opravy předpokládá.“ 

Jenže co chudák řidič? Zřejmě se musí smířit s tím, že uzavírky potká všude. Dopředu si aspoň může zjistit, kde a jestli se vyplatí sjíždět z dálnice. Všechny úřady jsou podle Skovajsy povinny dávat aktuální informace o uzavírkách na stránky dopravniinfo.cz, které mají i mobilní aplikaci. 

„Nejhorší z hlediska uzavírek bude léto a podzim. Stav na portálu dopravniinfo.cz by měl ten den ráno odpovídat tomu, do čeho může řidič vjet a s čím se může setkat,“ uzavírá Skovajsa. 

O situaci na našich cestách samozřejmě aktuálně informuje naše Zelená vlna.
 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, D8-71,0
  Viditelnost: snížená viditelnost na méně než 100 m, D8-71,0
  Srážky: přeháňky, D48-64,8 km

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas