Průměrné stáří motocyklů v Česku je 33 let. Vadí to?

28. září 2016 13:20

V Česku je v současné době registrováno přes milion motocyklů. Jejich průměrné stáří je třiatřicet let. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Proč jsou u nás jednostopá vozidla tak stará a jak je to s jejich bezpečností na silnicích?

Stáří tuzemského motocyklového parku ovlivňuje zejména fakt, že Češi mají ve svých garážích velké množství strojů československé a východoevropské provenience z období socialismu. „Průměrné stáří motocyklů Jawa, které jsou registrovány v registru je 49 let, Babeta 25 let, Simson 29 let. To jsou všechno údaje, které nám výrazně zvyšují průměr vozového parku,“ říká Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.

Čtěte také

Dodává, že vysoké průměrné stáří motocyklů není z hlediska bezpečnosti a ekologie tak závažný problém, jako u aut. Je to dáno tím, že motorky jsou v provozu jen určitou část roku a nenajezdí tolik kilometrů. I přesto ale musí na pravidelné technické kontroly. A to, jestli stroj projde, nebo ne, na to věk motorky vliv nemá.

„Je to o tom, jak se majitel o motorku stará a jestli do ní nevnáší svoje technické nápady a nepředělá ji. Tam to ve většině případů dopadne špatně,“ vysvětluje vedoucí STK Pavel Ferro.

Jsou pomalejší

Starý stroj, který je po technické stránce v pořádku a může vyjet na silnici, ovšem nemusí být vždy vybaven prvky, které jsou v současné době už běžné. „Řidiči, když uvidí starou „jawku“ nebo „čízu“, by si měli dát pozor. Protože ty motorky nestačí tak akcelerovat, jejich brzdy jsou oproti dnešním pomalé. Stejně tak některé tyto motocykly nemají blinkr. Při povinném denním svícení je to velký nápor na elektrickou soustavu motocyklu a on jenom tak pomrkává,“ upozorňuje Robert Vacek z Autoklubu ČR. Dodává, že opatrnost v provozu by měla být na obou stranách. Na straně motocyklistů i řidičů aut.

autor: Lenka Rezková
Spustit audio