Dakar 2016 - Slavný závod v jihoamerické krizi

21. leden 2016 12:44

Na dakarské trase 38. ročníku měly být čtyři země. Start byl naplánován do Peruánské Limy, kam už měli účastníci koupeny letenky. Jenže na podzim přišla pro pořadatele Rallye Dakar už druhá rána. Kvůli meteorologickému jevu El Niňo odmítlo pořadatelství Peru, podobně jako to na jaře udělalo Chile se svou pouští Atacama. Kardinální problém!

Většinu trati vedoucí Argentinou tak pořadatelé museli postavit za měsíc. A na první části tohoto ročníku se to projevilo. Byly to spíš rallyové úseky, kde se dalo jen obtížně předjíždět. Navíc i v závodní trase bylo vloženo mnoho míst, kde se zpomalovalo na povolenou maximální rychlost padesát nebo i třicet kilometrů v hodině. Závodníci si na pistách stěžovali na dlouhé minuty stopování za prášícím strojem bez možnosti bezpečně předjet.

Čtěte také

Celý závod se rozjížděl téměř skandálně. Už při krátkém prologu vlétla mezi diváky čínská závodnice v MINI. Deset jich zranila, z toho dva těžce, shodou nešťastných okolností šlo o malého chlapce s otcem. Hned po incidentu vedení závodu prolog zrušilo, takže na trať se vůbec nedostaly kamióny a část startovního pole aut. Druhý den to postihlo všechny závodníky. Meteorologický jev El Niňo, který v intervalech do této části Jižní Ameriky přináší extrémní počasí, začal úřadovat. Prudké bouře, přívalové deště a lokální povodně vetovaly první etapu. Závodníci na motorkách a čtyřkolkách promokly na přejezdu na kost a v bivaku v argentinském Villa Carlos Paz sušili své vybavení, kde se dalo. Přívaly vody zkracovaly i další etapy, protože trať kvůli nim byla částečně nesjízdná.

Mokro na Rallye Dakar 2016

Doslova jako ryba ve vodě se ale v těchto podmínkách a na zmíněných rallyových tratích cítil dakarský nováček a devítinásobný mistr světa v rallye Francouz Sebastien Loeb s peugeotem. Vyhrával jednu etapu za druhou a jeho fanoušci začínali věřit velkému dakarskému příběhu o tom, jak bude triumfovat hned při své premiéře. To se ale šeredně spletli.

Evakuace a Kolomý první v cíli

Počasí dál trápilo Rallye Dakar 2016. Cíl třetí etapy, tedy bivak v Jujuy večer vytopily další bouřkové přívalové deště. Lékařský stan soutěže musel být evakuován, stejně jako mnoho pořadatelů a novinářů přespávajících ve stanech. Bouřka trvala pět hodin a v bivaku po ní zbyly potoky a jezírka. I přes psí počasí měl v Jujuy radost Martin Kolomý s tatrou, protože vybojoval své první etapové vítězství v životě. V součtu etap byl ale sedmý, pořadatelé mu totiž dali desetiminutovou penalizaci za rychlý průjezd úsekem s omezenou rychlostí. Kolomý proti tomu podal oficiální protest, což mu stejně jako mnoha dalším jezdcům nebylo nic platné.

Ve 3. etapě válel Kolomý, mezi kamióny dojel první

Čtěte také

Extrémní počasí museli zvládnout závodníci i po přejezdu do Bolívie. To už se ale netýkalo Aleše Lopraise s ivecem, pro kterého soutěž skončila v Argentině kvůli zadřenému ložisku předního kola. Pátá etapa měla cíl v bolivijském Uyuni. Soutěžící při ní zažili kroupy, sníh, déšť a museli zvládnout velmi vysoké nadmořské výšky téměř pět tisíc metrů. Mimochodem do nich sahá největší hora Alp Mont Blanc. S jízdou horskými stezkami, řečišti i náhorními plošinami si nejlépe poradily opět peugeoty a Sebastien Loeb. Ten vyhrál už svou třetí dakarskou etapu a vévodil kategorii aut.

Smrt na trati

Nadšení bolívijští fanoušci opět velkolepě přivítali Rallye Dakar. Kolem trati jich byly desítky tisíc. Dohlížely na ně tisíce policistů a vojáků. Přesto lidé přebíhali nebezpečně trať a na konci měřeného úseku první bolivijské etapy ji dokonce na chvíli motorkářům zatarasili. Jen šťastnou náhodou tam nedošlo k tragédii. Stala se ale o dva dny později těsně před návratem rallye do Argentiny. V sedmé etapě závodní auto srazilo třiašedesátiletého diváka, který zraněním na místě podlehl. Podle svědků se vůbec nedíval doleva-doprava a se sklopenou hlavou přecházel uzavřenou závodní trať.

Čekánína první stroje v cíli

Macháček skončil

Nejvýše položený bivak Rallye Dakar 2016 byl v bolívijském Uyuni. Celý konvoj tam ve výšce čtyři tisíce metrů přespal dvě noci. Spousta závodníků i novinářů si stěžovala na nevolnost a malátnost z nedostatku kyslíku a taky na problémy se spánkem. Poslední bolívijská etapa přinesla smůlu českým barvám. Josef Macháček skončil se svou buginou v soutěži kvůli poruše převodovky. Nechal se odtáhnout do cíle, kde ale zjistil, že závada nebyla přímo na převodovce a dala se na trati opravit. Pětinásobný dakarský vítěz na čtyřkolce pak nadával na své ukvapené rozhodnutí, protože přišel o druhý pokus s buginou dojet do dakarského cíle. Martin Prokop měl před dnem volna se svou Toyotou druhou nehodu tohoto ročníku. Nejdřív v Argentině otočil auto na střechu v měkkém písku a musel v bivaku narychlo shánět nové přední sklo pro etapy v Bolívii. Tam zase spadl z mostku na bok, po pomoci s vrácením auta na kola od týmového kolegy ale pokračoval bez problémů do cíle.

Rozlámaná spojka buginy Josefa Macháčka

V sedmé etapě s cílem v argentinské Saltě na české závodníky zase sedla smůla. Motorkář Jan Veselý měl těžký pád, který naštěstí přežil bez zranění, byť byl po něm chvíli v bezvědomí. Téměř zničena ale byla jeho motorka, kterou díky šikovnosti a vůli dotáhl do cíle na předposledním místě. Martin Kolomý s Tatrou také havaroval, poškodil kabinu a chladič auta. Oprava na trati posádce trvala dvě hodiny, což znamenalo pád v průběžném pořadí ze šestého na sedmnácté místo. Ještěže v neděli zůstal dakarský konvoj stát v Saltě při plánovaném dni volna, při kterém dávají mechanici i soutěžící techniku dohromady a nabírají síly před druhou polovinou soutěže. Ta byla totiž v tomto případě mnohem náročnější než první.

Čtěte také

A přišly brutálně náročné etapy v dunách v okolí Fiambaly doprovázené tradičně vedry atakujícími padesát stupňů Celsia. Motorkáři při nich padali vyčerpáním a dehydratací. Někteří z nich vážně havarovali. Těžký pád měl i český motorkář Ondřej Klymčiw, který si vykloubil kyčel, poranil pánev a prorazil plíci. Lékaři rallye ho transportovali letecky do nemocnice v Cordobě, kde byl operován. Nehodu si prožil i Sebastien Loeb, který pochroumal svůj peugeot tak, že do cíle musel být dotažen. Tím zhasly jeho naděje na vítězství.
Absolutní vyčerpání na trati postihlo českého motorkáře Rudolfa Lhotského, který si přivolal vrtulník a v soutěži skončil. Pořadatelé kvůli náročnosti trati i počasí nakonec měřený úsek zkrátili o polovinu.

Ondřej Klymčiw v 9. etapě havaroval a v závodě nebude pokračovat

Ztráty

A po desáté etapě Rallye Dakar čeští fanoušci počítali další ztráty. Kvůli poruchám motoru v ní skončili Dušan Randýsek s buginou Arctic Cat a motorkář Milan Engel. Tomu dokonce pomáhali z dun místní koně, ale ani to nestačilo. Od začátku soutěže vypadlo šest českých strojů ze sedmnácti. S koncem v závodě se musel smířit kvůli technickým problémům svého peugeotu i Španěl Carlos Sainz, který v té chvíli vedl pořadí kategorie aut. Do čela se vyhoupl jeho týmový kolega Stéphane Peterhansel. David Pabiška se po dvou náročných etapách probojoval do třetí desítky absolutního pořadí motocyklů, i když ho to stálo spoustu sil.

Závěrečné etapy Rallye Dakar nepřestalo provázet extrémní vedro. Jedenáctou s cílem v San Juanu proto opět pořadatelé pro motorkáře zkrátili. V cíli byl Jan Veselý rád, že dojel. Jeho motorka totiž začala vynechávat. I přes jedno lehnutí na bok se v první desítce stabilně usadil Jaroslav Valtr s Tatrou a stále zrychloval. Vedení v kategorii aut zkušeně s peugeotem udržoval Francouz Peterhansel, stejně jako v kategorii kamiónů Nizozemec De Rooy s ivecem. Útokům zezadu úspěšně odolával i lídr hodnocení motocyklů Australan Price na KTM. Trojice dakarských vítězů byla jasná.

Nejlepším Čechem 38. ročníku Rallye Dakar je Jaroslav Valtr, který skončil osmý v celkovém pořadí

Vyhrál Peterhansel, válel i Prokop

Rekordman Stéphane Peterhansel vyhrál Rallye Dakar podvanácté. Francouz triumfoval v kategorii aut s Peugeotem, který ve slavné pouštní soutěži zvítězil po 26 letech. Bylo to šesté Peterhanselovo vítězství v kategorii aut, stejný počet jich má na kontě i na motorce. Spokojený a zážitky nabitý Martin Prokop, který na Rallye Dakar stejně jako Loeb debutoval, si s polotovární Toyotou dojel pro čtrnácté místo. A prý na Dakaru nejspíš neřekl poslední slovo. Úspěch českých aut v nabité třídě podtrhl šestnáctým místem Miroslav Zapletal s hummerem.

Z pěti českých motorkářů dorazili do cíle dva zkušení matadoři Jan Veselý a David Pabiška. Ten prodloužil unikátní sérii dojetých dakarských ročníků na devět. O motivaci přihlásit se na svoji jubilejní desátou Rallye Dakar má tedy pro příští rok postaráno. Tím spíš, že s celkovým třicátým místem tentokrát nebyl spokojen. To ale rozhodně neplatí o pilotovi nové Tatry Phoenix Jaroslavu Valtrovi, který si dojel pro osmé místo v hodnocení kamiónů. Pomohl mu k tomu i šestašedesátiletý navigátor Josef Kalina, který si ale na trati protrpěl své. V cíli se zapřísáhl, že příští rok už kamión z první desítky rozhodně navigovat nebude. Další tatry a jeden liaz se vešly do druhé desítky celkového pořadí nákladních aut. Z pohledu české účasti tedy průměrný ročník bez zářivých umístění.

David Pabiška podeváté v cíli se svým mechanikem

Čtěte také

Jedinou hádankou po Rallye Dakar 2016 zůstávají pořadatelské země 39. ročníku. V létě se totiž pojede nová důstojná konkurence slavnému pouštnímu závodu z Ruska do Číny s nádhernými „dakarskými“ tratěmi pod osvědčenou značkou Silkway Rallye. O to výbušnější by mělo být březnové oznámení trasy Dakaru 2017. Co se o ní proslýchalo v dakarském konvoji? Že na ní už nebude Argentina, která ztrácí zájem. Že se vrátí Chile s pouští Atacama a že zůstane Bolívie. A prý přibude ještě nová jihoamerická země. Úplně vyloučený podle ředitele celé soutěže Lavigneho ale není ani návrat do Afriky, ovšem do nových míst: Jihoafrické republiky, Angoly a Namibie. Do března bude o čem spekulovat.

Rallye Dakar 2016

Oslavy v cíli Rallye Dakar 2016

Motocykly

1. Toby Price - KTM
30: David Pabiška - KTM
71. Jan Veselý - KTM

Auta

1. Stéphane Peterhansel - Peugeot
14. Martin Prokop - Toyota
16. Miroslav Zapletal - Hummer
31. Peter Jerie - Toyota
46. Tomáš Ouředníček - Hummer

Kamióny

1. Gerard De Rooy - Iveco
8.Jaroslav Valtr - Tatra
16. Tomáš Vrátný - Tatra
17. Martin Kolomý - Tatra
19. Martin Macík - LIAZ
40. Robert Randýsek - MAN

První tři motorkáři na Dakaru 2016
autor: jař
Spustit audio