Reklamovat můžete téměř cokoli - včetně ojetého auta

10. březen 2015

Nákup ojetého auta z bazaru mnoho řidičů odrazuje. Kvůli špatným zkušenostem, které slyšeli od přátel nebo třeba kolegů v práci. Ti je varují například před tím, že když ojetinu koupí a něco se pokazí, horko těžko ji budou reklamovat. Autobazary ovšem ročně řeší tisíce takových reklamací. I u použité věci – tedy i ojetého auta – totiž existuje záruka. Od té, která je na nové auto, se však v mnohém liší.

„Auto jsem koupil na jaře a asi po třech měsících provozu jsem zjistil, že nefunguje klimatizace. Ne, že by nechladila, ale vůbec se nezapnula,“ vypráví pan Michal svoji zkušenost s reklamací ojetého auta. Šlo o takzvanou skrytou vadu, která nebyla uvedena v předávacím protokolu k vozu.

„Auto jsem sám odvezl k prodejci, kde zjistili závadu na řídící jednotce klimatizace. Tu celou vyměnili,“ říká s tím, že za výměnu nezaplatil ani korunu. Za obdobné vady totiž autobazary ručí.

Čtěte také

„Autobazar ručí za všechny skryté vady, které se na voze objevují. Pokud se něco takového prokáže, tak jsme povinni takovou vadu odstranit,“ potvrzuje Tomáš Svoboda z Auto Esa.

To samozřejmě neplatí pro vady popsané v předávacím protokolu ani neduhy související s běžným opotřebením auta ­– jako sjeté brzdové destičky nebo pneumatiky. I s takovými reklamacemi se ale autobazary setkávají.

„Takových případů je strašně moc. Jde o to, že se nadměrně sjedou pneumatiky nebo řidič najede na brzdové destičky 30 tisíc kilometrů, chce je vyměnit a požaduje to v rámci reklamace, což nelze,“ uvádí Tomáš Svoboda.

Co ale dělat v případě, že je reklamace oprávněná a autobazar ji nechce uznat?

„V takové případě je nejlepší nechat si vypracovat znalecký posudek, který prokáže, že tam ta vada skutečně je. Pokud dojde k tomu, že autobazar na základě znaleckého posudku uzná reklamaci, tak také požadovat náhradu nákladů. A v případě, že ani přes kladný znalecký posudek autobazar nebude chtít uznat reklamaci, tak je potom jedinou možností vymáhat své nároky soudní cestou,“ radí Patrik Lukeš ze Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace.

Čtěte také

Záruční doba je standardní, tedy 24 měsíců. Prodávající ji ale u použité věci může zkrátit, a to až o polovinu. Navíc pozor na případy, kdy bazar figuruje v kupní smlouvě pouze jako zprostředkovatel.

„Kupující potom musí prokazovat skutečně to, že tam vada byla už ve chvíli, kdy zboží převzal. A navíc musí prokázat, že jde o vadu skrytou, kterou nemohl při převzetí rozpoznat běžnou prohlídkou,“ vysvětluje Lukeš s tím, že řešení takové reklamace je pak poměrně složité.

Na možnou reklamaci proto myslete už při nákupu ojetého auta. Pečlivě si pročtěte nejenom kupní smlouvu, ale i předávací protokol k vozu.

autor: msk
Spustit audio