Reportér Rallye Dakar Jan Říha si sedl do závodní Tatry. Jak to tam vypadá?

24. říjen 2014 14:02

Účastníci lednové Rallye Rallye Dakar 2015 teď moc nespí. Finišují totiž s přípravami svých aut a motorek, protože už za měsíc se jejich technika nalodí na dlouhou plavbu směrem do Jižní Ameriky. Mimochodem i na nadcházejícím Dakaru bude mít Radiožurnál reportéra Jana Říhu. Ten se ale včera vydal do vojenského prostoru nedaleko slovenské Senice, kde svou Tatru v těchto dnech v testech trápí český pilot Tomáš Vrátný. A ten nás teď pozve přímo do své závodní kabiny.

Tomáš Vrátný teď sedí ve své tatrovce v Senici při posledním testování před Rallye Dakar. Už jen týdny odpočítává do doby, než tento kamión, ve které teď společně sedíme, bude plout směrem Jižní Amerika. Bude to loučení plné obav, jestli je dobře připraven?

„To je vždycky. Brouček v hlavě nahlodává, jestli jsme udělali maximum, ale věřím, že budeme připraveni dobře a že nic důležitého neopomeneme a budeme připraveni na to, abychom co nejlépe reprezentovali na Dakaru.“

Čtěte také

Okem laika by se dalo říct, že už kabina je ošizená. Vy tady máte před sebou málo přístrojů, ale to je všechno samozřejmě účelně závodnické. Tak popišme si vaše pracoviště pro Dakar, které budete 14 dní ovládat.

„Pro mě je to velice jednoduché, protože sedíme v kabině tři a každý máme rozdílné úkoly. Jsme tady řidič, mechanik a navigátor s tím, že za volantem sedí řidič, který potřebuje jenom to nejdůležitější. My tady máme ukazatel tlaku u turba, pak tady máme zařízení podobné otáčkoměru a v digitálním měřítku nám to hlásí základní údaje, které jsou pro nás důležité, jako je teplota vody a teplota oleje. Dá se říct, že to je skoro všechno, je tady směšný ukazatel rychlosti, ten je pro mě sekundární, protože na Dakaru dostáváme navigaci GPS, která nám ukazuje přesně rychlost, jakou jedeme a je pro nás směrodatná pro rychlostní limity, které nám dávají, abychom je nepřekračovali. Já tedy víc sleduju tuto navigaci a tachometr normálně vylučuju. A když je něco špatně, tak se mi rozsvítí červené světýlko, ale daleko dřív, než si všimnu já, tak si toho všimne mechanik, který už toho má před sebou podstatně víc.“

Kabina pohledem fotoaparátu

Tomáši, já sedím na místě mechanika v autě, mám tady madlo jako třeba v tramvaji. Přede mnou je také obrazovka o velikosti většího tabletu a nějaké budíky.

„My tomu pracovně říkáme kotelna. Mechanik řeší dofoukávání pneumatik, dofoukávání vzduchu na podvozek, řeší všechny technické ukazatele, které se před ním na obrovském displeji ukazují – od teplot motoru, teplot olejů, tlaku, vše důležité má na displeji a když se něco vymkne z nějakých běžných hodnot, tak se mu rozsvítí upozornění, že máme problém. Navigátor je poslední post, ten má před sebou takzvané terratripy, což jsou mašinky, které měří vzdálenost, jakou ujedeme. Pak má dvě GPS navigace, které jsou nutné proto, abychom hledali takzvané kontrolní body a společně s roadbookem tak absolvovali trasu, kterou máme.“

autor: jař
Spustit audio