Řídit auto v žabkách nebo lodičkách je nebezpečné

9. srpna  2017 v 11:27  
Řízení auta v žabkách - ilustrační foto - Foto:  osseous, Flickr.com

Řízení auta v žabkách - ilustrační fotoFoto:  osseous, Flickr.com

Možná právě vyrážíte někam k vodě, nebo jedete na dovolenou. Kvůli horku jste ale boty nechali doma, nebo je máte v kufru a na nohou sandále, pantofle, nebo dokonce jedete úplně naboso. Na rozdíl od profesionálních řidičů vám to zákon nezakazuje. Měli bystě ale vědět, že řízení třeba v žabkách může být nebezpečné.

Vydal jsem se na střešní parkoviště jednoho pražského obchodního centra. Je docela horko, svítí slunce a všímám si, že mnoho řidičů i řidiček, kteří mají na nohách žabky. Zeptal jsem se jich proto, zda řídí často v obuvi, která se pro řízení auta příliš nedoporučuje. „Mně nevadí řídit v žabkách ani v botách na podpatcích.“ říká jedna z dotazovaných řidiček. Zeptal jsem se proto, zda jí to nepřijde nebezpečné. „Myslím si, že ne. Přijde mi to bezpečnější, než když řídím bosa. Jinak mi ale žabky ani lodičky nevadí.“ 

Čtěte také: V horku dejte pozor na přehuštěné pneumatiky

„Řídím, a když mám žabky, tak naboso. Mám přitom kolikrát lepší pocit než v botách. Přijde mi, že to auto lépe cítím a naboso řídím docela rád.“ Dalšího řidiče jsem se zeptal, zda rád řídí v žabkách. „Ne, nikdy. Nepřijde mi to moc pohodlné a hlavně bezpečné.“ Stejný názor má i další řidič. „Neřídím. Beru si je s sebou a boty si přezuji, až dořídím. Špatně se mi v tom řídí, špatně se mi šlape na spojku, plyn a občas ta žabka zavadí o kobereček.“ 

Důvody proč je nebezpečné řídit auto třeba právě v žabkách, vysvětluje dopravní expert Ústředního automotoklubu Igor Sirota „Jste zpocení, noha je zpocená, může tedy sklouznout z pedálu jak žabka samotná, tak i naopak noha z té žabky. Jsou průzkumy, které dělaly anglické pojišťovny, které hovoří o tom, že řízení v žabkách se dá přirovnat k tomu, když žena řídí v opravdu hodně vysokých podpatcích a nemůže v podstatě dosáhnout na pedály.“ 

Sirota ale nedoporučuje ani řízení naboso, protože třeba v kritických situacích, kdy je potřeba dupnout na pedály a okamžitě zastavit, může být takový náraz bosých nohou do pedálů velice bolestivý. „S vědomím, že to bolí, tak bych asi i za situace, kdybych měl panicky brzdit, to znamená natvrdo, rychle a pevně sešlápnout ten pedál, tak bych měl tendenci trochu polevovat.“ 

V případě dopravní nehody, kterou zavinil řidič v nevhodné obuvi, může pojišťovna dokonce krátit pojistné plnění. Podle ÚAMK je k řízení auta ideální pevná nízká bota s kvalitní podrážkou. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 15. ledna  2018 v 12:24       rubrika: Aktuálně

    Polovina řidičů má v autě špatně nastavené sedadlo

    Bezmála dvě třetiny řidičů v autě špatně sedí. Před časem to zjistil Ústřední automotoklub. Možná to znít jako banalita, jenže podle dopravních expertů má správné nastavení autosedačky zásadní vliv na bezpečnost ce...

     
  • 9. ledna  2018 v 12:20       rubrika: Aktuálně

    Prodeje aut stoupají a SUV vedou

    Prodej nových aut v Česku překonal rekord - lidé nakoupili přes 270 tisíc osobních vozidel. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Nejprodávanějším tuzemským autem je Škoda následovaná Vo...

     
  • 4. ledna  2018 v 12:36       rubrika: Aktuálně

    Autoškoly mají k dispozici učebnice jízdy v noci

    České autoškoly mají jako první na světě učebnici, která učí žáky řídit v noci. Vytvořil ji Ústav soudního inženýrství vysokého učení technického v Brně. Učebnice společně s metodikou výuky už schválilo ministerstvo...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: sněžení, D0 Rudná 0,4
  Srážky: sněžení, D0 Rudná 3,6
  Srážky: sněžení, D0 Rudná 3,7

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace