Řídit auto v žabkách nebo lodičkách je nebezpečné

9. srpna  2017 v 11:27  
Řízení auta v žabkách - ilustrační foto - Foto:  osseous, Flickr.com

Řízení auta v žabkách - ilustrační fotoFoto:  osseous, Flickr.com

Možná právě vyrážíte někam k vodě, nebo jedete na dovolenou. Kvůli horku jste ale boty nechali doma, nebo je máte v kufru a na nohou sandále, pantofle, nebo dokonce jedete úplně naboso. Na rozdíl od profesionálních řidičů vám to zákon nezakazuje. Měli bystě ale vědět, že řízení třeba v žabkách může být nebezpečné.

Vydal jsem se na střešní parkoviště jednoho pražského obchodního centra. Je docela horko, svítí slunce a všímám si, že mnoho řidičů i řidiček, kteří mají na nohách žabky. Zeptal jsem se jich proto, zda řídí často v obuvi, která se pro řízení auta příliš nedoporučuje. „Mně nevadí řídit v žabkách ani v botách na podpatcích.“ říká jedna z dotazovaných řidiček. Zeptal jsem se proto, zda jí to nepřijde nebezpečné. „Myslím si, že ne. Přijde mi to bezpečnější, než když řídím bosa. Jinak mi ale žabky ani lodičky nevadí.“ 

Čtěte také: V horku dejte pozor na přehuštěné pneumatiky

„Řídím, a když mám žabky, tak naboso. Mám přitom kolikrát lepší pocit než v botách. Přijde mi, že to auto lépe cítím a naboso řídím docela rád.“ Dalšího řidiče jsem se zeptal, zda rád řídí v žabkách. „Ne, nikdy. Nepřijde mi to moc pohodlné a hlavně bezpečné.“ Stejný názor má i další řidič. „Neřídím. Beru si je s sebou a boty si přezuji, až dořídím. Špatně se mi v tom řídí, špatně se mi šlape na spojku, plyn a občas ta žabka zavadí o kobereček.“ 

Důvody proč je nebezpečné řídit auto třeba právě v žabkách, vysvětluje dopravní expert Ústředního automotoklubu Igor Sirota „Jste zpocení, noha je zpocená, může tedy sklouznout z pedálu jak žabka samotná, tak i naopak noha z té žabky. Jsou průzkumy, které dělaly anglické pojišťovny, které hovoří o tom, že řízení v žabkách se dá přirovnat k tomu, když žena řídí v opravdu hodně vysokých podpatcích a nemůže v podstatě dosáhnout na pedály.“ 

Sirota ale nedoporučuje ani řízení naboso, protože třeba v kritických situacích, kdy je potřeba dupnout na pedály a okamžitě zastavit, může být takový náraz bosých nohou do pedálů velice bolestivý. „S vědomím, že to bolí, tak bych asi i za situace, kdybych měl panicky brzdit, to znamená natvrdo, rychle a pevně sešlápnout ten pedál, tak bych měl tendenci trochu polevovat.“ 

V případě dopravní nehody, kterou zavinil řidič v nevhodné obuvi, může pojišťovna dokonce krátit pojistné plnění. Podle ÚAMK je k řízení auta ideální pevná nízká bota s kvalitní podrážkou. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 17. října  2017 v 11:20     Fotogalerie  rubrika: Aktuálně

    GALERIE: Ohlédnutí za Velkou cenou Zelené vlny

    V neděli 15. října jsme v rámci Dne otevřené dráhy na Masarykově okruhu v Brně připravili již tradiční Velkou cenu Zelené vlny, setkání s našimi Zpravodaji. Ti se zapojili do soutěže o spolujízdu s profesionálem v závodním...

     
  • 10. října  2017 v 11:09     Audio  rubrika: Aktuálně

    Rozdíly mezi typy zimních pneumatik jsou propastné

    Sychravé a chladné počasí možná přinutí některé řidiče letos přezout na zimní pneumatiky o něco dřív. Povinnost jízdy na zimních kolech platí od 1. listopadu do 31. března. Výrobci pneumatik ale doporučuji jízdu na...

     
  • 4. října  2017 v 12:00     Fotogalerie  rubrika: Aktuálně

    Velká cena Zelené vlny: Svezte se v závodním voze!

    Neděle 15. října 2017 od 09:00 do 15:00 – Masarykův okruh v Brně – Den otevřené dráhy a v jeho rámci Velká cena Zelené vlny. Bohatý program nejen pro motoristy, řada atrakcí a soutěž o jízdu s profesionálem v závodním...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Horní Bečva
  Srážky: přeháňky, Třinec
  Srážky: přeháňky, II/277 Mohelnice nad Jizerou

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace