Rozdíly mezi typy zimních pneumatik jsou propastné

Sychravé a chladné počasí možná přinutí některé řidiče letos přezout na zimní pneumatiky o něco dřív. Povinnost jízdy na zimních kolech platí od 1. listopadu do 31. března. Výrobci pneumatik ale doporučuji jízdu na zimních gumách už ve chvíli, kdy teploty klesají pod 7°C. Řada motoristů nejspíš už teď řeší dilema, jaká kola na zimu pořídit. A cena by určitě neměla být jediným parametrem pro výběr správných pneumatik.

„Je jasné, že musím zohlednit rodinný rozpočet, cenové možnosti, proti tomu by měl jít kilometrový nájezd, co od té pneumatiky očekávám a určitě bych zvažoval i kde budu jezdit.“ Zmínil základní pravidla při výběru kol Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu s pneumatikami. Motoristům taky radí, aby se určitě drželi testů renomovaných organizací.

Kvalitu zimních pneumatik už zveřejnil například Ústřední automotoklub. Výsledky v segmentu 15 palcových kol okomentoval jeho mluvčí Petr Vomáčka. „Většinou dopadají nejlépe ‚prémiovky,‘ jako je Continental a opravdu v těch testech vyhrávají. Nejhůře vychází pneumatika Semperit, typ Master-Grip 2. Dopadla ne úplně nejhůře z toho celého testu, ale získala známku 4 ze školního pohledu.“

I dTest před letošní zimní sezonou podrobil zkoušce třicítku pneumatik. Testovali taky 16 palcová kola, která obouvají menší SUV, jak informoval redaktor dTestu Jan Maryška. „Dobrou známku od nás dostala pouze jedna pneumatika Dunlop Winter Sport 5 a naopak v tomto rozměru byla nedostatečná Nankang Snow SV 2. Tam jsme zjistili obrovský rozdíl v brzdné dráze na mokré vozovce, kdy se mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou ta dráha lišila o 10 metrů.“

Nezapomínejte ale, že ani ty nejlepší pneumatiky vás v případě nepřizpůsobení jízdy podmínkám a stavu vozovky před nehodou stoprocentně neochrání.

autor: Jan Pastor
Spustit audio