S bezpečnostním pásem o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění

6. května  2019 v 09:00  
Bezpečnostní pásy (ilustrační foto) - Foto: Wikimedia Commons

Bezpečnostní pásy (ilustrační foto)Foto: Wikimedia Commons

Poraněná páteř i potrhané cévy uvnitř těla. Taková zranění hrozí při dopravní nehodě lidem, kteří nebyli v autě připoutaní. Čeští řidiči jsou v jízdě bez pásu, dalo by se říci, rekordmani. Je to druhý nejčastější přestupek na českých silnicích. Loni podle Ministerstva dopravy řešili policisté přes 66 tisíc případů, kdy někdo v autě neměl zapnutý bezpečnostní pás.

„Byla vymrštěna ze svého sedadla,“ říká dopravní expert na bezpečnost silničního provozu Robert Vacek při pohledu na video z reálné kamery. Ta zabírá nepřipoutanou ženu v autě na zadním sedadle. „Celou vahou a hlavou byla naražena na sedadlo spolujezdce. Jí se povedlo, jak seděla lehce bokem, naštěstí trochu sklouznout. A vypadá, že není vážně zraněná,“ komentuje dál Vacek. Žena ve videu měla zřejmě víc štěstí než rozumu. Pravděpodobně utrpěla jen šok po dopravní nehodě a pár pohmožděnin. 

Čtěte také: Alkohol za volantem: Náhrada škody může viníka nehody přijít dráž než ztráta ŘP a pokuta

Vážná zranění i při nižších rychlostech 

Nepřipoutaní lidé se ale můžou zranit vážně i při nižších rychlostech ve městě, jak říká lékař Zdravotnické záchranné služby Ondřej Franěk: „Ta škála stavu je neobyčejně velká, samozřejmě od toho prostého nárazu hrudníkem na volant, hlavou do rámu okna. Je velká chyba se domnívat, že to je otázka jen vyšších rychlostí, že když jedu do trafiky, že se poutat nemusím. Představa, že člověk udrží rukama náraz v rychlosti 25, 30 km/h je naprosto naivní.“ 

Ve stejné rychlosti zkoušel v autě prudce zabrzdit náš reportér Luděk Hubáček: „Všiml jsem si jedné věci. I když to nebylo ve velké rychlosti, pozoroval jsem, že při zastavení má nutkání jít dopředu hlava, ruce a nohy.“ Potvrzuje to dopravní expert Robert Vacek: „Při tom prudkém brždění, nebo nárazu se horní polovina těla sklání směrem dopředu, někdy až ke středu vozidla, ten pás je šikmo. Velmi často jsou tam poranění nohou, protože nohy vystřelí dopředu a zespoda narážejí do palubní desky.“ 

Zabíjejí zranění, která nejsou vidět 

Zdravotnická záchranná služba - Foto: Fotobanka Profimedia

Zdravotnická záchranná službaFoto: Fotobanka Profimedia

Lékař záchranné služby Ondřej Franěk varuje před daleko vážnějšími úrazy, které se stávají v případech, kdy není člověk v autě připoutaný: „Daleko vážnější úrazy jsou ty, které nevidíme, ke kterým dochází uvnitř těla. Jsou to poškození měkkých tkání. Bohužel často třeba natržení velkých cév, která mají velmi rychlý a velmi fatální průběh.“ 

S pásem výrazně vyšší šance na přežití 

Je dobré připomenout, že v zájmu vlastní bezpečnosti bychom se měli v autě poutat vždy. Třeba některé airbagy fungují správně jen při použití bezpečnostních pásů. Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA tvrdí, že připoutaný řidič nebo spolujezdec mají o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění než nepřipoutaní pasažéři. 

Autor:  Luděk Hubáček  (Hbc)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D11 - 9.7km na trase Hradec Králové - Praha, porouchané vozidlo, zdržení, překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností, Od 19.05.2019 21:05 Do 19.05.2019 23:05, odstavený kamion pro defekt pneu ...
  Od 19.5.2019 21:20 do 22:30; na silnici 39017 u obce Nárameč okres Třebíč; nehoda; zvěř na vozovce; Dopravní nehoda osobního vozidla - střet s lesní zvěří. Místo dopravní nehody průjezdné. Vozidlo po ...
  Srážky: přeháňky, D1-40,7

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas