S plynem na cesty levněji

19. listopadu  2013 v 13:20  
Tankování stlačeného zemního plynu (CNG) - Foto: Scott Smith,  zdroj: Flickr,  CC BY 2.0

Tankování stlačeného zemního plynu (CNG)Foto: Scott Smith, zdroj: Flickr, CC BY 2.0

Za litr benzínu nebo nafty platíme takřka 36 korun. To znamená, že nás jeden ujetý kilometr vyjde na dvě až tři koruny, podle toho, jak jezdíme úsporně. I proto řada lidí, ale i firem, hledá alternativu, aby jezdili levněji. Jednou z nich jsou moderní auta na stlačený zemní plyn neboli CNG.

Ani zkušení řidiči nedokázali po svezení s moderním autem jezdícím na CNG najít rozdíl mezi autem na plyn a na benzín. „Nenašel jsem žádný rozdíl, pocitově jako bych jel na benzín. Naftové bych určitě poznal, ale jestli bych poznal, které auto je na benzínový pohon a na plynový pohon, tak to asi ne.“ 

Právě auta na CNG jsou v posledních letech, jak se říká, v kursu a jejich počet stále roste. „V současné době je na světě přes 14 miliónů vozidel na zemní plyn a předpokládá se, že do roku 2030 přibude dalších 50 miliónů těchto vozidel,“ říká Markéta Schauhuberová z RWE. 

Čtěte také: Zimní nafta – snadné startování

U nás je aut na CNG necelých šest a půl tisíce. V drtivé většině jsou to osobní auta, ale pohon na plyn je populární i u autobusů nebo třeba užitkových vozidel technických služeb. Přitom auta na CNG jsou nejen ekologičtější, ale především jejich provoz je levnější. „Můžeme říct, že vozidlo na CNG jezdí zhruba o polovinu levněji,“ konstatuje Jan Jandečka z Fleet Consulting Group. 

Důvod je jednoduchý. Litr benzínu stojí 35 až 36 korun, metr krychlový plynu se prodává okolo 19 korun. „Automobil s benzínovým pohonem má dejme tomu spotřebu sedm litrů na 100 kilometrů a s pohonem na CNG, stejná značka, má spotřebu sedm metrů krychlových na 100 kilometrů,“ vysvětluje Lubomír Kolman z RWE. 

Přestavba je častá 

Řada lidí si nechá auto na pohon plynem přestavět. To ale bývá na LPG, tedy propan butan. U CNG je situace jiná. „V České republice se prodávají hlavně sériová auta na stlačený zemní plyn. Je tady k dispozici přes třicet druhů těchto vozidel. Taková vozidla nemají tlakové nádoby v kufru, tak jako jsme zvyklí například u LPG, kde se jedná především o přestavby, ale na podvozku vozidla,“ vysvětluje jednu z výhod továrně upravených aut Markéta Schauhuberová. 

Je ale potřeba samozřejmě započítat i vyšší pořizovací cenu takto upraveného auta. „Některé značky uplatňují pravidlo, že cena verze CNG automobilu je přibližně srovnatelná s cenou naftového pohonu,“ říká Lubomír Kolman. Přesto při ceně zhruba korunu za kilometr se takové auto, těm, co najedou alespoň dvacet tisíc kilometrů ročně, časem vyplatí. „Můžeme počítat s tím, že v horizontu dvou let se nám takové vozidlo už skoro s jistotou vyplatí. A to je období, kdy málokdo mění vozidlo. Většinou uvažujeme v horizontu čtyř, pěti, šesti let,“ konstatuje Jan Jandečka. 

Největší brzdou rozvoje aut na stlačený zemní plyn u nás je nedostatek veřejných čerpacích stanic. I když se za poslední tři roky zdvojnásobil, stále je jich jen 49. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Horní Bečva
  Srážky: přeháňky, Zábřeh
  Srážky: přeháňky, Dřeveš

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas