S plynem na cesty levněji
Za litr benzínu nebo nafty platíme takřka 36 korun. To znamená, že nás jeden ujetý kilometr vyjde na dvě až tři koruny, podle toho, jak jezdíme úsporně. I proto řada lidí, ale i firem, hledá alternativu, aby jezdili levněji. Jednou z nich jsou moderní auta na stlačený zemní plyn neboli CNG.
Ani zkušení řidiči nedokázali po svezení s moderním autem jezdícím na CNG najít rozdíl mezi autem na plyn a na benzín. „Nenašel jsem žádný rozdíl, pocitově jako bych jel na benzín. Naftové bych určitě poznal, ale jestli bych poznal, které auto je na benzínový pohon a na plynový pohon, tak to asi ne.“
Právě auta na CNG jsou v posledních letech, jak se říká, v kursu a jejich počet stále roste. „V současné době je na světě přes 14 miliónů vozidel na zemní plyn a předpokládá se, že do roku 2030 přibude dalších 50 miliónů těchto vozidel,“ říká Markéta Schauhuberová z RWE.
U nás je aut na CNG necelých šest a půl tisíce. V drtivé většině jsou to osobní auta, ale pohon na plyn je populární i u autobusů nebo třeba užitkových vozidel technických služeb. Přitom auta na CNG jsou nejen ekologičtější, ale především jejich provoz je levnější. „Můžeme říct, že vozidlo na CNG jezdí zhruba o polovinu levněji,“ konstatuje Jan Jandečka z Fleet Consulting Group.
Důvod je jednoduchý. Litr benzínu stojí 35 až 36 korun, metr krychlový plynu se prodává okolo 19 korun. „Automobil s benzínovým pohonem má dejme tomu spotřebu sedm litrů na 100 kilometrů a s pohonem na CNG, stejná značka, má spotřebu sedm metrů krychlových na 100 kilometrů,“ vysvětluje Lubomír Kolman z RWE.
Přestavba je častá
Řada lidí si nechá auto na pohon plynem přestavět. To ale bývá na LPG, tedy propan butan. U CNG je situace jiná. „V České republice se prodávají hlavně sériová auta na stlačený zemní plyn. Je tady k dispozici přes třicet druhů těchto vozidel. Taková vozidla nemají tlakové nádoby v kufru, tak jako jsme zvyklí například u LPG, kde se jedná především o přestavby, ale na podvozku vozidla,“ vysvětluje jednu z výhod továrně upravených aut Markéta Schauhuberová.
Je ale potřeba samozřejmě započítat i vyšší pořizovací cenu takto upraveného auta. „Některé značky uplatňují pravidlo, že cena verze CNG automobilu je přibližně srovnatelná s cenou naftového pohonu,“ říká Lubomír Kolman. Přesto při ceně zhruba korunu za kilometr se takové auto, těm, co najedou alespoň dvacet tisíc kilometrů ročně, časem vyplatí. „Můžeme počítat s tím, že v horizontu dvou let se nám takové vozidlo už skoro s jistotou vyplatí. A to je období, kdy málokdo mění vozidlo. Většinou uvažujeme v horizontu čtyř, pěti, šesti let,“ konstatuje Jan Jandečka.
Největší brzdou rozvoje aut na stlačený zemní plyn u nás je nedostatek veřejných čerpacích stanic. I když se za poslední tři roky zdvojnásobil, stále je jich jen 49.