S příchodem systému eCall auta prodraží, ale je to pro naši bezpečnost

25. listopad 2013 13:10

Kdo rychle dává, dvakrát dává a při záchraně života toto přísloví platí dvojnásob. Především při vážných dopravních nehodách je rychlá pomoc doslova otázkou života a smrti. A právě proto by v nově vyrobených autech už za dva roky měl být eCall, tedy řídící jednotka, která se prakticky okamžitě po nárazu spojí s linkou 112. Jenže auta to prodraží, i když zatím není jasné o kolik.

Technicky už je všechno vyřešeno a eCall se po nárazu datovou cestou opravdu umí spojit se 112tkou. „Tísňová linka, hovořte prosím. Haló, slyšíme se? Je ve vozidle někdo, kdo je se mnou schopen komunikovat?“ A přestože v autě nikdo takový není, pak díky eCallu záchranáři vyrážejí na místo nehody. A přesně to je důvod, proč i sami řidiči považují eCall za dobrý nápad a v autě by ho chtěli.

„To bych bral, jednoznačně, to by bylo užitečné a potřebné. Jakmile to zachrání alespoň jeden lidský život, je to vždycky dobré. Bojím se právě nehody, kdy člověk vylétne do pole, nikde nikdo okolo a čas opravdu hraje roli, myslím, že to je dobře.“

Čtěte také

Jenže jako každá technická novinka i eCall něco stojí. Mobilní operátoři, kteří zajišťují spojení, zatím náklady nevyčíslili, na rozdíl od Hasičského záchranného sboru, který předpokládá, že 10 až 20 miliónů korun na úpravu systému linky 112 pokryje Fond zábrany škod, tedy z povinného ručení motoristů. Zásadní je tak otázka, o kolik eCall prodraží auta. Zatím existují jen odhady, jak přibližuje Martin Pichl z ministerstva dopravy. „Byly dělány odhady Evropským sdružením výrobců automobilů a pohybují se v rozmezí od 150 do 400 euro. Tedy čtyři až deset tisíc korun a kupodivu tuto částku řidiči příliš neřeší.

„To by asi nevadilo, je to dost dobrá věc – může člověku zachránit život. Tuto částku evidentně budu muset řešit, když to bude povinné, ale je to pro moji bezpečnost. Bude to v ceně nového vozu a lidé to stejně nebudou moct příliš řešit. Když to bude auto za 200 nebo 230 tisíc, tak tam cena vidět bude.“

Čtěte také

A to potvrzují i samy automobilky – eCall prodraží auto v závislosti na bezpečnostní výbavě. V lépe vybavených najdeme desítky řídících jednotek a eCall by byl jen další z nich. A podle Jaroslava Machana z technického vývoje automobilky Škoda, se jeho cena bude odvíjet i od jeho dalšího možného využití. „Jednotka pall zvyšuje bezpečnost a zvyšuje zajištění posádky po nárazu. Je možnost rozšíření i o další tlačítka a funkce – jako servisu anebo v případě poškození nebo změně zdravotního stavu posádky si mohou přivolat pomoc,“ vysvětluje Jaroslav Machan.

Povinné zabudování eCallu do nově vyrobených aut je zatím stále jen návrhem, i když už nic nebrání jeho přijetí. Pak teprve bude jasné konečná cena jednotky, která po nehodě sama přivolá pomoc.

autor: evk
Spustit audio